Godzina przekornej róży Marta Justyna Nowicka Obyczaje Przyjaźń przeplatającą się z miłością albo po prostu bliską relację między dwojgiem ludzi tej samej płci – przez wieki interpretowano wyłącznie jako przyjaźń. Nawet jeśli „najbliżsi przyjaciele” opisywali z podziwem ukochane ciała tego drugiego lub tej drugiej
Balladyna disco polo Paweł Soszyński Teatr „Balladyna” Farugi, jak ta Słowackiego, jest dokładnie taka, „jakby ją gmin układał”. A lud gminny się zmienił, zachłysnął się transformacją, je kaszankę z grilla w rytm disco polo
Po pierwsze, trzeba zabić siostrę Rozmowa z Radosławem Rychcikiem Teatr Zbyt łatwo jest nam sądzić, że tylko mężczyźni wywołują wojny. Kobiety też je wywołują i dlatego potrzebują historii, która opowie, jak je prowadzić – mówi reżyser przed dzisiejszą premierą „Balladyny”
Między cipą i bombonierką Anka Herbut Teatr Garbaczewski i Cecko wpisują „Balladynę” w sam środek różnicujących układów: między człowieka i roślinę, kobietę i mężczyznę, żywe i martwe, człowieka i maszynę. Między teatr i film
SNOBIZMY: Nieznany list Juliusza Słowackiego do Matki Literatura „Mickiewicz improwizował, ale dosyć słabo, a wyglądał jak to on, opuszczony i niedbały, w chustce źle zawiązanej, po liderlichowsku, z pomiętym od koszuli kołnierzem i we fraku zasmolonym, posklejanym zaschniętą mazią, przykro woniejącą”
KULTURA NA RAUSZU: Uczta Grudniowa Paweł Soszyński Obyczaje Pojedynek poetycki między Mickiewiczem a Słowackim z 25 grudnia 1840 roku do dziś pozostaje zdarzeniem mitycznym. Jego słuchacze mieli mdleć i odchodzić od zmysłów. Piękny to pomnik ku czci poezji – w jego cieniu ledwie majaczy barek z winem i wódką
„Fantazy” w reż. Cieplaka Agata Diduszko-Zyglewska Teatr Cieplak wobec „Fantazego” zastosował koncept reżyserski, który stał się sztafażem dla głęboko anachronicznego teatru. Dodatkowo koncept ten zdaje się niedopracowany
SŁOWACKI. DRAMATY WSZYSTKIE: „Horsztyński” Agata Diduszko-Zyglewska Teatr Agnieszka Olsten, realizując „Horsztyńskiego” w Instytucie Teatralnym, nie nałożyła na tekst Słowackiego żadnej własnej kalki ani interpretacji. Aktorzy czytali swoje kwestie znad pulpitów nutowych
Pamięć muzyczna Agata Diduszko-Zyglewska Teatr Dzięki „Anhellemu” konstruowany od kilku lat przez Jarosława Freta tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” zyskał ostateczny kształt. Najnowszy spektakl teatru ZAR to opowieść o śmierci zbiorowych symboli
SŁOWACKI. DRAMATY WSZYSTKIE: „Mindowe” Agata Diduszko-Zyglewska Teatr „Mindowe” to preludium twórczości Słowackiego – ale są w nim zawarte późniejsze tematy poety: antyklerykalizm, fascynacja Szekspirem i przenikliwość dotycząca politycznych mechanizmów
SŁOWACKI. DRAMATY WSZYSTKIE: Vicky Cristina Balladyna Marta Cabianka Film „Balladyna” anachroniczna? Analiza współczesnego kina emancypacyjnego udowadnia, że bohaterka Słowackiego posuwa się dalej, niż większość kobiet walczących z męskim porządkiem
SŁOWACKI. DRAMATY WSZYSTKIE: Ksiądz Marek Agata Diduszko-Zyglewska Teatr Wśród dotychczasowych inscenizatorów projektu „Słowacki. Dramaty wszystkie”, Goźliński – tu entuzjazm każe mi sięgnąć do dyskursu sportowego – bez wątpienia zasługuje na pozycję medalową