OPERA NA EKRANIE (6): Figaro, Figaro, Figaro Tomasz Cyz Muzyka Przed premierą Mozartowskiego arcydzieła w Operze Narodowej przypominamy trzy głośne inscenizacje „Wesela Figara” z ostatnich lat: Christopha Marthalera, Clausa Gutha i Davida McVicara
OPERA NA EKRANIE (5): Cyganeria i muzeum Tomasz Cyz Muzyka Pomiędzy inscenizacjami Copleya a Melano nie ma różnicy. Muzealna scenografia, niechęć do interpretacji. I śpiewacy przenoszący na łatwe gesty impulsy z muzyki. Kiedy robią to najwięksi, to coś pięknego. Mimo wszystko
OPERA NA EKRANIE (4): Wozzeck po katalońsku Tomasz Cyz Muzyka W „Wozzecku” w reżyserii Calixto Bieito świat jest nędzny. Wozzeck ma chore dziecko, którym się nie zajmuje; Maria rzuca się na Tamburmajora, bo marzy o innym życiu, a może o lekarstwie dla syna. Wszyscy są źli, marni i mali. Wszyscy są winni
OPERA NA EKRANIE (3): Hoffmann Offenbacha i Carsena Tomasz Cyz Muzyka Słuchając i oglądając „Opowieści Hoffmanna” pod batutą Jesusa Lopez-Cobosa i w reżyserii Roberta Carsena, jestem niewzruszony. Nawet na żywo. Owszem, to świetnie skrojone, ze znawstwem i wyczuciem. Ale nic ponadto
OPERA NA EKRANIE: Orfeusz i Eurydyka, i Pina Bausch Tomasz Cyz Muzyka Kiedy Orfeusz-śpiewak opowiada o pięknie tego świata, Orfeusz-tancerz chodzi po scenie w sposób bardzo naturalny. Wszystko jak znak rozpoznawczy teatru tańca Piny Bausch, która chciała przywrócić taniec rzeczywistości
OPERA NA EKRANIE: Tristan Marthalera Tomasz Cyz Muzyka Nikt nie powinien zarzucić Christophowi Marthalerowi, że inscenizując Wagnera w Bayreuth, robi coś wbrew muzyce. Że nie słucha, nie słyszy muzyki. Przecież tu nic nie dzieje się bez jej zgody. Nic