Błędna wędrówka Aldona Kopkiewicz Muzyka Ian Bostridge umieszcza „Podróż zimową” Schuberta na wielu różnych tłach, które zestawia ze sobą z niezwykłą sprawnością. Każda pieśń stanowi przyczynek do opowieści: o życiu Schuberta, o ówczesnej polityce i obyczajowości, o imaginarium romantycznym, a wreszcie o muzycznej stronie dzieła
Dwie wody w jeziorze Rafał Wawrzyńczyk Muzyka Pieśni Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Czajkowskiego różni z pozoru bardzo wiele. Pierwsze odwołują się do wyobraźni dziecka, drugie są summą „wiedzy o nieszczęściu” dorosłego. Agata Zubel i Joonas Ahonen zestawili ze sobą te dwa cykle utworów na jednej płycie
Mahler-Bedecker [17]: „Das Lied von der Erde” Ryszard Daniel Golianek Muzyka „Pieśń o ziemi” składa się z sześciu części, których tematyka dotyczy nietrwałości świata, kruchości istnienia, przemijania. Mahler uważał to dzieło za najbardziej osobiste
MAHLER-BEDECKER [15]: „Rückert-Lieder” Ryszard Daniel Golianek Muzyka Mahler zrywa z przejawianą dotychczas fascynacją kulturą ludową, zwraca się ku przemyśleniom indywidualnym i kwestiom metafizycznym
MAHLER-BEDECKER [14]: „Des Knaben Wunderhornˮ Ryszard Daniel Golianek Muzyka Również Mahler – obok Mendelssohna, Schumanna czy Brahmsa – zainteresował się zbiorem „Des Knaben Wunderhorn”. Taki tytuł nosi opublikowany w 1899 roku zbiór jego dwunastu pieśni przeznaczonych na głos i orkiestrę
MAHLER-BEDECKER [13]: „Lieder eines fahrenden Gesellen” Ryszard Daniel Golianek Muzyka W tym cyklu realizm miesza się z fantazją, świat przeżyć bohatera znajduje kontrapunkt w zmiennym stanie natury, opisy sytuacji i zdarzeń rzeczywistych przeplatają się z marzeniami sennymi
MAHLER-BEDECKER [12]: „Das klagende Lied” Ryszard Daniel Golianek Muzyka „Das klagende Lied” to pierwszy poważny utwór Mahlera, skomponowany w latach 1878-1880, zaraz po ukończeniu studiów w Konserwatorium Wiedeńskim, i oznaczony jako opus 1