OSTATNIA DEKADA: Na poważnie i do końca Stach Szabłowski Sztuka Była to dekada pracy u podstaw; zakładania galerii i instytucji, profesjonalizacji, szlifowania języków, konsumowania grantów, powoływania festiwali i rozwijania publiczności. W tym czasie Żmijewski uparcie zadawał pytanie: czy sztuka może nam dać coś więcej niż spektakl?
Kolekcjoner koślawych ruchów Karol Sienkiewicz Sztuka W najnowszej pracy, „Kolekcji”, Artur Żmijewski powraca do wątków, które eksplorował jakiś czas temu i – wydawało się – porzucił. Niekontrolowanie drżące ciała znowu wypełniają jego kadry
Klawisz częstuje homarem Karol Sienkiewicz Sztuka Nie tylko galeria. Także więzienie, cmentarz, las – to miejsca, w których z powodzeniem pracują dziś artyści. Pokazuje to wystawa Artura Żmijewskiego w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie
Akademik Andrzej Pałys Sztuka Wielkie tematy, rozmach, sztuka tworzona dla potężnych instytucji sprawiają, że można Żmijewskiego widzieć jako późnego kontynuatora akademizmu
Reality Show Artura Żmijewskiego Nicola Trezzi Sztuka Na 7. Berlin Biennale nic nie wydaje się rzeczywiste. Nawet samo słowo biennale trąci fałszem, bo przecież nie mamy do czynienia z cykliczną, grupową wystawą. To jeden wielki projekt artystyczny Żmijewskiego. Dopóki tego nie dostrzeżemy, będziemy ulegać fikcji
Odwagi, towarzysze! Monika Szewczyk Sztuka Podczas 7. Berlin Biennale Artur Żmijewski stworzył imponującą oralną historię działań politycznych zakorzenionych w sztuce. Taka historia może nam pomóc rozpoznać piękno polityczności
Nie składamy broni. 7. Berlin Biennale Karol Sienkiewicz Sztuka To Biennale o ludzkiej skali. Jest w nim jakaś swoboda, wrażenie, że ma się do czynienia z autentyczną postawą. I mimo rewolucyjnych haseł czy ludzkich dramatów podanych na tacy, całość daje poczucie bezpieczeństwa
Berlin-Warszawa Express Katarzyna Bojarska Sztuka Dlaczego po usunięciu z berlińskiej wystawy Andy Rottenberg filmu Artura Żmijewskiego „Berek” nikt nie podjął publicznej debaty nad tym incydentem? Debaty, która pozwoliłaby spojrzeć w głąb cienia, jakim dla sąsiedztwa polsko-niemieckiego jest pamięć Zagłady
Wewnętrzny fałsz sztuki Rozmowa z Arturem Żmijewskim Sztuka Dochodzę do działu kultura w „Gazecie Wyborczej” i widzę, że tam się kończą rzeczy ważne, a zaczynają peryferia rzeczywistości. Świat się gotuje, a w kulturze wciąż dominuje pogląd, że sztuka jest po nic
Biała msza Piotr Gruszczyński Teatr W „Mszy” Żmijewskiego było coś niepokojąco wibrującego, co nie daje spokoju. Nie oburza, lecz zaburza; każe myśleć o braku, a nawet o utracie jakiegoś miejsca – może niemożliwego, utopijnego, które mogło być piękne, gdyby nie ludzie
„Msza” Żmijewskiego. Świadectwa po premierze Teatr Inscenizacja mszy katolickiej – projekt artystyczny Artura Żmijewskiego w Teatrze Dramatycznym w Warszawie – wzbudziła skrajne reakcje polskiej opinii publicznej. W dwutygodnik.com prezentujemy teatralne świadectwa jej widzów