Symfonia wszystkich światów Rafał Księżyk Muzyka Jeśli z szerszej perspektywy przyjrzeć się relacji muzyki z literaturą, mogłoby się okazać, że cała nowoczesna awangarda muzyczna została najpierw wymyślona w głowach pisarzy
Świat wymaga gruntownej przemiany Rozmowa z Pawiełem Basińskim Literatura Zarzucano mi, że w złym świetle pokazuję autora „Wojny i pokoju”. Ale to nie tak. Lew Tołstoj był jak wielki dąb. W jego cieniu nic już nie mogło wyrosnąć, tłamsił wszystko, jego korzenie wypijały całą wodę – mówi biograf rosyjskiego pisarza
BACKSTAGE: Bracia i siostry Łukasz Chotkowski Teatr „Najtrudniejsze podczas prób było wytworzenie w sobie stanu po katastrofie, kiedy w ciągu minuty to, co do tej pory było nam znane, przestaje istnieć” – pisze dramaturg przed premierą „Braci i sióstr” w reżyserii Mai Kleczewskiej
„Kto zabił Alonę Iwanowną?” w reż. Kmiecika Agata Chałupnik Teatr O Kmieciku mówi się, że jest przedstawicielem „oburzonych” czy też „pokolenia umów śmieciowych” w polskim teatrze. Przesłanie w jego spektaklu jest więc jasne
„Idiota” w reż. Grzegorza Brala Agata Diduszko-Zyglewska Teatr Przygniatająca mnogość wytartych symboli i wyświechtanych scen-klisz sprawia, że zamiast z zapowiadanym rygorem formy, w „Idiocie” Brala obcujemy z przygnębiającym miszmaszem
MIŁOSZ. Polacy i Rosjanie we wzajemnym zwierciadle Marek Radziwon Literatura W tomie esejów o Rosji Miłosz często odnosi się do tradycji XIX-wiecznej, w tym głównie do Dostojewskiego, którego studiował i wykładał studentom amerykańskim, ale nie unika także komentarza współczesnego. To ryzykowna droga
Kat i ofiara na jednym łańcuszku Rozmowa z Krzysztofem Garbaczewskim Teatr Chciałem, żeby „Biesy” były spektaklem w jakiś sposób religijnym, ale poza chrześcijańskim paradygmatem. Czym jest ten moment, kiedy myśl wystrzeliwuje gdzieś w przestrzeń, gdzie już nie ma powietrza – i nazywa ją na przykład bogiem
„Biesy”: kompresja. Impresje po premierze Andrzej Ficowski Teatr Krzysztof Garbaczewski zaczyna „Biesy” po swojemu. Programuje postulowany niegdyś przez Spenglera upadek cywilizacji Zachodu, nie estetyzuje chaosu, lecz chaos materializuje. Taki zabieg drażni i nie ułatwia odbioru
DIALOG – WROCŁAW: Pokonany przez „Idiotę” Marta Bryś Teatr Tym razem eksperyment Nekrosiusa zakończył się porażką – trwający niemal sześć godzin „Idiota” to spektakl solidny i przemyślany, ale wtórny wobec powieści, a w rezultacie nużący