Wielkie marzenie Monika Pasiecznik Muzyka Niedawne amsterdamskie wykonanie obszernych fragmentów „Licht”, monumentalnego dzieła Karlheinza Stockhausena, brzmiało wprost oszałamiająco. Wraz z upływem czasu jego muzyka szlachetnieje, by nie rzec: klasycznieje, przechodząc z awangardy do szeroko pojętego kanonu kultury XX stulecia
Kompozytor totalny Wioleta Żochowska Muzyka Alexander Schubert nie przytłacza odbiorców wymyślnymi ideami. Uwzględnia w swojej muzyce ich lęki, oczekiwania i zmieniającą się wrażliwość. Jednocześnie pochłania słuchaczy i osacza bodźcami
Schubert spod lodu Adam Wiedemann Muzyka Muzyka wykonywana przez Krystiana Zimermana dociera do mnie spoza jakiejś przezroczystej tafli. Jest przepojona chłodem i niechęcią do słuchacza, stąd przy całej swojej maestrii wrażenie robi nieprzyjemne, a i to szybko się rozwiewa
Czy znają Państwo muzykę Hannsa Eislera? Krzysztof Kwiatkowski Muzyka 6 września mija 50. rocznica śmierci Hannsa Eislera – wybitnego ucznia Schönberga, autora m.in. pięknych „Czternastu sposobów opisania deszczu”, „Małej symfonii” czy „Symfonii kameralnej”, bliskiego współpracownika Brechta
Migawki z życia Krzysztof Kwiatkowski Muzyka „Momente” są w pewnym stopniu kroniką ewolucji muzyki Stockhausena w latach 1962-69. Ale nie tylko. Konstrukcyjne zasady dzieła łączą się bowiem z elementami intymnego życia kompozytora
Igrzyska rocznic Rozmowa z Mieczysławem Tomaszewskim Muzyka „Dla mnie Schumann to przede wszystkim autor pieśni – genialny. Jako autor muzyki fortepianowej – znakomity. Choć w tej materii nie dorasta do Chopina, nie mam co do tego wątpliwości” – mówi prof. Mieczysław Tomaszewski