Beczała do łez porusza Marcin Bogucki Muzyka Popularność „Halki” wynika ze strawnego podania historii nierówności klasowych w formie melodramatu. Mariusz Treliński próbował wyjść nieco poza ten schemat, ale nie zrezygnował z niego do końca. Nad klasowością w Polsce można tylko uronić łzę
Ryszard Wagner: trzy portrety Dorota Krzywicka-Kaindel Muzyka Z takim samym zapałem angażował się w rewolucyjne zamieszki uliczne, co w bijatyki knajpiane. Mimo ledwie 1,66 m wzrostu i drobnej budowy. 22 maja minęła 200. rocznica urodzin Ryszarda Wagnera
W grobie wielkie śpiewanie Małgorzata Dziewulska Muzyka W „Don Carlu” Deckera rozkosz słuchania kumuluje się w grobowcu jak w pojemniku na romantyczne złudzenia. Ma coś z doznania umiłowanego szlagieru, może nawet, strach powiedzieć, wzniosłej nekrofilii
Aktor, który dorósł do Wagnera Rozmowa z Tomaszem Koniecznym Muzyka Kiedy związałem się z teatrem w Mannheim, wpadłem w sidła stabilizacji. Śpiewałem duże role i nie bardzo chciało mi się jeździć na przesłuchania. To zmieniło się, gdy przyszły propozycje z Wiednia. Przyszłość wciąż przede mną
Efekt nie rozwiązanej dominanty Małgorzata Dziewulska Muzyka W „Latającym Holendrze” Trelińskiego porządek libretta – konwencjonalnej XIX-wiecznej dramy – zdobył przewagę nad wyzwaniami podświadomości
Narodziny Wagnera z ducha teatru Tomasz Cyz Muzyka Nic tak dobrze nie robi, jak przypomnienie sobie – nawet w wyborze i skrócie – kolein losu twórcy „Pierścienia Nibelunga”. Bo życie miał Richard Wagner wcale nienudne
Czerwona „Halka” Sławomir Wieczorek Muzyka „Halka” Korczakowskiej to idealny moment, żeby przypomnieć chyba najbardziej radykalną społecznie inscenizację opery Stanisława Moniuszki autorstwa Leona Schillera
„Czarodziejki” bez czarodziejek Adam Wiedemann Muzyka Teza, że Mozart tak wpływał na swoich librecistów, że ich teksty stawały się świetnym materiałem dla genialnych oper, jest wyssana z palca: Mozart potrafił świetnie umuzycznić wszystko, podobnie jak Modrzejewska potrafiła aktorsko recytować alfabet
Moniuszko nie był wybitnym kompozytorem Rozmowa z Markiem Minkowskim Muzyka Przed Natalią Korczakowską stoi bardzo trudne zadanie. Każdy ma jakieś oczekiwania, bo widział kiedyś przedstawienie „Halki”, a jednocześnie nie chciałby znów oglądać na scenie tego samego
Czekając na Wagnera Rozmowa z Mariuszem Trelińskim Muzyka Co by było, gdyby śpiewacy mieli lotność tancerzy Piny Bausch, duszę i umiejętność gry Tadeusza Łomnickiego, żeby śpiewali jak Maria Callas, a ja bym to wszystko pięknie wyreżyserował?
„Parsifal” według Castellucciego Stanisław Suchora Muzyka W królewskim teatrze La Monnaie odbyła się premiera „Parsifala”. Dla dyrygenta Hartmunda Haenchena repertuar Wagnera stanowi centrum zainteresowań. Włoski reżyser Romeo Castellucci z teatrem operowym niewiele miał do czynienia
System recovery Małgorzata Dziewulska Muzyka „Trojan” Berlioz napisał na dwa wieczory: pierwszy dział się w Troi, drugi w Kartaginie. Niektórzy widzowie w Warszawie wyszli, zanim stało się całkiem jawne, że momenty aktorskiej retoryki oraz cała wideosfera są przedmiotem gry – nie mnożeniem sztamp i chwytów