Strawiński w jaskini Stefan Drajewski Muzyka Każdy choreograf, który mierzy się z baletami Strawińskiego, musi sobie odpowiedzieć na pytanie, o czym chce rozmawiać z publicznością. Twórców wrocławskiej inscenizacji „Święta wiosny” nie interesuje jego fabuła ani rytuał płodności. Pokazują w nim za to walkę o przetrwanie
Kwadratura błędnego koła Gniewomir Zajączkowski / Szymon Żuchowski Muzyka Jak będzie wyglądał sezon operowy 2015/2016? Dyrektorzy artystyczni teatrów boją się stawiać na dzieła spoza najbardziej żelaznego kanonu, zakładając, że publiczność na nic trudniejszego się nie skusi
„Pułapka” w Operze Wrocławskiej Jacek Marczyński Muzyka Na 90. urodziny Tadeusz Różewicz zaistniał w operze dzięki „Pułapce”. Pomogli mu w tym kompozytor Zygmunt Krauze, współautor libretta Grzegorz Jarzyna oraz reżyserka i scenografka Ewelina Pietrowiak
Czekając na Wagnera Rozmowa z Mariuszem Trelińskim Muzyka Co by było, gdyby śpiewacy mieli lotność tancerzy Piny Bausch, duszę i umiejętność gry Tadeusza Łomnickiego, żeby śpiewali jak Maria Callas, a ja bym to wszystko pięknie wyreżyserował?
WOKÓŁ KONGRESU KULTURY POLSKIEJ: Reżyserzy, primadonny i ministrowie kultury Maciej Jabłoński Muzyka Polska kultura operowa zmaga się z problemem, który ma głęboko antyintelektualne podłoże. Nie potrafimy traktować opery jako pola do rozmowy o dotykających nas problemach
Opera prorodzinna? Monika Pasiecznik Muzyka W „Kobiecie bez cienia” Straussowi i Hofmannstahlowi nie chodziło o banalną politykę prorodzinną, ale o rozdarcie pomiędzy pragnieniem metafizyki i realnością życia