300: Analiza przyjaźni Ewa Modzelewska-Kossowska i Zbigniew Kossowski Obyczaje Przyjaźnie czasami się rozpadają. I to rozpadają się gwałtownie. Pojawiają się namiętności, ale w dużej mierze związane z rywalizacją, i chyba to pochodna tego, że przyjaciel w jakiejś mierze jest mną w podobieństwach, ale i nie jest mną we wszystkich różnicach
Życie na później Jakub Momro Literatura Czy poszukiwanie autentyczności w świecie rządzonym przez machinę produkującą puste wartości staje się naiwnym gestem? Czy dziś w ogóle autentyczność może być kartą przetargową w publicznej debacie, czy jest tylko mitem podtrzymującym społeczne i polityczne status quo?
Już tu jesteśmy Tomasz Stawiszyński Media Kultura terapeutyczna każe wierzyć, że nasze osobiste doświadczenia są dokumentami pierwszej wagi. Nic dziwnego, że stajemy się łatwym obiektem rozmaitych politycznych i marketingowych działań. O dwuznacznym podejściu do prywatności
Psychoaustria Adam Lipszyc Literatura Freud sądził, że nawet jeśli literatura od zawsze wiedziała o tym wszystkim, co ma do powiedzenia psychoanaliza, ta ostatnia zdolna jest wyrazić te rewelacje w sposób bardziej bezpośredni i bezwzględny
W niewoli słów Marceli Szpak Literatura Jednym z najdoskonalszych przykładów na kompletną bezwartościowość literatury jako źródła objaśnień naszych codziennych dramatów są komiksy Alison Bechdel
Ciało Freuda Joanna Tokarska-Bakir Literatura Jak każdy żydowski naukowiec z przełomu wieków Freud konfrontował się z podwójnym nelsonem, założonym mu przez kulturę: był zarówno skłonnym do chorób, histerycznym żydowskim pacjentem, jak i naukowcem, który go leczył
„Hans, Dora i Wilk” w reż. M. Borczucha Joanna Wichowska Teatr „Hans, Dora i Wilk” to przedstawienie niepokojąco bezinteresowne – niczego od nas nie wymaga, nie ma ukrytych intencji, nie chce nas niczym omamić. Zostawia nas samym sobie
BACKSTAGE: Szukając Hansa, Dory i Człowieka-Wilka Aśka Grochulska Teatr „Długo zastanawialiśmy się, jak znaleźć klucz do zbudowania opowieści Człowieka-Wilka. Od początku chcieliśmy, aby była ona kręgosłupem całego spektaklu” – pisze dramaturżka „Hansa, Dory i Wilka” w reżyserii Michała Borczucha
„The Allies ” Jesse Arona Greena Iwona Kurz Sztuka Wystawa Jesse Greena to medytacja nad granicami performensu i niejawną partyturą ludzkich zachowań
Teatr w czasie żałoby Ewelina Godlewska-Byliniak Teatr Dlaczego milczenie i afirmacja bólu miałyby być najlepszymi sposobami na przeżywanie żałoby? Żałoba to w końcu proces, w trakcie którego strata ma zostać wpisana w symboliczny porządek świata. Źle, jeśli instytucje kultury zawieszają wytwarzanie tego porządku
Lotnictwo w procesie poznawczym Katarzyna Tórz Obyczaje Samoloty ultradźwiękowe, bezzałogowe, służące do zabijania versus pancerne samoloty-limuzyny dla najważniejszych władców świata. A to wszystko na jednym i tym samym niebie
Antychryst albo il n'y a pas La femme Jakub Majmurek Film Klucza do interpretacji filmu Larsa von Triera dostarczyć może psychoanaliza, która uczy, by nie wierzyć temu, czemu podmiot nie zaprzecza