Monidło Jakub Socha Film W „Smoleńsku” Krauzego więcej jest prowizorek i niedoróbek niż prawdziwego kina
Bulimia smoleńska Jakub Majmurek Film Jedno trzeba Majewskiemu oddać: w filmie „Onirica” sprawę Smoleńska potraktował bezczelnie instrumentalnie i egoistycznie
Jezus, Smoleńsk i bagietki Jakub Socha Film „Stacja Warszawa” to zbiorowy portret współczesnego miasta: wydumany, uginający się pod ciężarem sloganów, brnący mechanicznie do grubej puenty
10.04.10 Łukasz Najder Literatura O katastrofę smoleńską upomniała się także beletrystyka. Do pracy siedli debiutanci i pisarze, którzy wykorzystują beletrystykę do celów innych niż artystyczne
Kłącze smoleńskie Małgorzata Dziewulska Teatr Desant Antygony i Hamleta, radykalny gest Kosińskiego, oddala w jego „Teatrach Polskich. Roku katastrofy” siłę mechanizmów politycznych. Może jednak więcej dałaby mu analogia do „Zemsty”?
„THYMÓS. Sztuka gniewu” w toruńskim CSW Jakub Bąk Sztuka Temat holokaustu jest we współczesnej polskiej sztuce nadmiernie eksploatowany, ale pominięcie go na takiej wystawie nie może być przypadkowe i świadczy o zaskakujących poglądach kuratora
„Prosto z nieba”, reż. Piotr Matwiejczyk Jakub Socha Film W zasadzie Smoleńsk jest w „Prosto z nieba” tylko wabikiem. Matwiejczyk zbudował korpus narracyjny, który z powodzeniem można wykorzystać przy innych okazjach: wypadkach samochodowych, katastrofach górniczych i kolejowych.
Gorliwi kolekcjonerzy mitów Rozmowa z Tadeuszem Sławkiem Obyczaje Kiedy patrzę na to, co stało się w Polsce w ostatnim miesiącu, to wiem, że obok powszechnego wrażenia, że tworzymy jakieś „my”, powinna pojawić się ostra refleksja dotycząca tego, co owo bycie razem miałoby de facto znaczyć