Mahler-Bedecker [17]: „Das Lied von der Erde” Ryszard Daniel Golianek Muzyka „Pieśń o ziemi” składa się z sześciu części, których tematyka dotyczy nietrwałości świata, kruchości istnienia, przemijania. Mahler uważał to dzieło za najbardziej osobiste
MAHLER-BEDECKER [10]: „IX Symfonia” Ryszard Daniel Golianek Muzyka W rękopisie „IX Symfonii” kilkakrotnie figuruje słowo „Lebewohl” (pożegnanie), a charakter muzyki tylko potwierdza ten nastrój i tematykę
MAHLER-BEDECKER [9]: „VIII Symfonia” Ryszard Daniel Golianek Muzyka Centralną ideę treściową „Symfonii Tysiąca” stanowi miłość pojmowana na sposób ponadzmysłowy i transcendentalny. Premiera dzieła w 1910 roku stała się największym życiowym sukcesem kompozytora
UWAGA NA KULTURĘ!: O „III Symfonii” Mykietyna Tomasz Cyz Muzyka Orkiestra jest spora, rozmieszczona tradycyjnie. Solistka stoi blisko, z nutami na pulpicie, obok pierwszych skrzypiec, przy dyrygencie – a więc także w zgodzie z konwencją. Niekonwencjonalna za to okazuje się muzyka, rozwiązania przyjęte przez kompozytora
UWAGA NA KULTURĘ!: „III Symfonia” Mykietyna Rozmowa z Pawłem Mykietynem Muzyka „Długo nie wiedziałem, jak to nazwać. Cały utwór jest bardzo gorzki, podobnie teksty Mateusza Kościukiewicza. Ale jak mamy Jadwigę Rappé i nazwę – „III Symfonia” – to już nie są żarty”
MAHLER-BEDECKER [8]: „VII Symfonia” Ryszard Daniel Golianek Muzyka „VII Symfonia” należy do dzieł niepowtarzalnych, eksperymentatorskich, jest też świadectwem wyobraźni jej twórcy i czasów, w jakich żył. Mahler uważał ją za kompozycję w pełni udaną, o czym świadczą jego słowa: „To moje najlepsze dzieło”
Mahler-Bedecker (7): „VI Symfonia“ Ryszard Daniel Golianek Muzyka Trudno powiedzieć, czy komponując „VI Symfonię” Mahler faktycznie przeczuwał to, co się wydarzy. Ale ta muzyka wydaje się szczególna, niespotykanie posępna, pełna rozedrgania, bólu, rozpaczy
Mahler-Bedecker (6): „V Symfonia” Ryszard Daniel Golianek Muzyka Marzenia Mahlera o szczęśliwym życiu osobistym z Almą, podobnie jak nadzieja, że „V Symfonia” spodoba się publiczności, nie spełniły się. „Nikt jej nie zrozumiał – komentował kompozytor. Żałuję, że nie mogę poprowadzić jej prawykonania pięćdziesiąt lat po mojej śmierci”
Mahler-Bedecker (5): „IV Symfonia” Ryszard Daniel Golianek Muzyka Kamieniem obrazy dla słuchaczy premierowego wykonania „IV Symfonii” była pozamuzyczna tematyka dzieła Mahlera, w sposób naiwny i infantylny odnosząca się do kwestii wiary chrześcijańskiej
MAHLER-BEDECKER [4]: III Symfonia Ryszard Daniel Golianek Muzyka Bóg, najwyższy byt i pełnia, do której wszystko podąża – tak prezentuje się przesłanie „III Symfonii”. W jednym z listów Mahler pisał o niej tak: „Moja symfonia będzie czymś, o czym świat jeszcze nie słyszał”
MAHLER-BEDECKER [3]: II Symfonia Ryszard Daniel Golianek Muzyka Niedługo po skomponowaniu „II Symfonii” Mahler zdecydował się na przyjęcie chrztu
MAHLER-BEDECKER [2]: I Symfonia Ryszard Daniel Golianek Muzyka Mahler miał świadomość ryzyka, gdy prezentował publicznie swą „I Symfonię D-dur” w listopadzie 1889 roku w Budapeszcie. Na skomponowanie utworu poświęcił aż cztery lata. Chciał osiągnąć sukces