Niełatwa robota Rozmowa z Stefanem Wesołowskim Muzyka Nie interesuje mnie w muzyce filmowej myślenie ilustracyjne: temat śmieszny, temat smutny, temat grubasa, temat chudzielca. Lubię współkreować konstrukcję filmu, jego postaci, scenografię, napęd i ciężar. Chodzi o wymyślenie brzmienia na potrzeby unikalnego dwugodzinnego świata
Wszystko to, co wyparte Rozmowa z Kubą Mikurdą Film Borowczyk mówił: „istnieje potrzeba najprostszych, elementarnych wzruszeń, do której często wstyd nam się przyznać”. Rozumiał, że kino nie może obyć się bez melodramatu, a może nawet i kiczu – o bohaterze dokumentu „Love Express” opowiada jego reżyser
Ciało w ruch. Rozmowa o Walerianie Borowczyku Rozmowa z Jakubem Woynarowskim Film Zamiast przyswajania klisz interpretacyjnych pozwalających bezboleśnie zrozumieć rzeczywistość, należałoby – co zdaje się mówić nam Borowczyk – ponownie odczuć ją za pośrednictwem zmysłowego instrumentu, jakim jest nasze własne ciało
Aktorskie portrety:Ligia Borowczyk-Branice Kuba Mikurda Film Jedna z najbardziej tajemniczych polskich aktorek, muza jednego z najbardziej niedocenianych polskich filmowców. W tym roku oboje są bohaterami retrospektywy podczas Nowych Horyzontów
DRŻENIE: Filmowe ofiary pragnienia Krzysztof Świrek Film Wzniosłość i śmieszność wedle formuły Slavoja Žižka, śmiech i łzy według Bataille'a cechują także próby opowiedzenia o seksualnym pragnieniu
Dupa i dusza Łukasz Maciejewski Film Walerian Borowczyk najpierw pokazał Polsce (rozebranej i ubranej), że animacja jest sztuką, a następnie pokazał światu (rozebranemu), że filmowy Eros jest seksualny