Maszyna i tubafon Wiktor Rusin Muzyka Krzysztof Penderecki był jak architekt brutalista, który z biegiem lat zaczął marzyć o dawniejszych formach, a także ich efekcie: o splendorze XIX-wiecznych oper, bulwarów i muzeów, a może nawet jeszcze starszych pałacach
Wywracanie stolika Wiktor Rusin Muzyka O twórczości teatralnej i kompozytorskiej zmarłego niedawno Bogusława Schaeffera powiedziano wiele. Czy ktoś natomiast pamięta dwa tomy „Kompozytorów XX wieku”? To być może najinteligentniejszy i najdokładniejszy przewodnik nie tylko po nowej muzyce, ale po jakiejkolwiek dziedzinie sztuki XX wieku
Dwie wody w jeziorze Rafał Wawrzyńczyk Muzyka Pieśni Witolda Lutosławskiego i Andrzeja Czajkowskiego różni z pozoru bardzo wiele. Pierwsze odwołują się do wyobraźni dziecka, drugie są summą „wiedzy o nieszczęściu” dorosłego. Agata Zubel i Joonas Ahonen zestawili ze sobą te dwa cykle utworów na jednej płycie
Jeśli zimową nocą Lutosławski… Rafał Wawrzyńczyk Muzyka Miło było pomyśleć, że dwie minuty wściekłego freejazzowego kotła, jaki na Łańcuchu zaordynował kulturalny pan Witold, dostają się do uszu starszych pań i panów. Ich wnuczki zajęte widać Aphexem Twinem czy innym Panem Kleksem
Mój utwór jest chyba trochę ładniejszy Rozmowa z Bryce'em Dessnerem Muzyka Muzyka Lutosławskiego to szczyt XX-wiecznego modernizmu. Według ówczesnej idei innowacji w sztuce artysta jest pionierem, który podróżuje do jakiegoś odległego punktu we wszechświecie. Dziś to raczej podróż do własnego wnętrza
Muzyczne krzyżówki Adam Kruk Muzyka Jeżeli kogoś szokują artyści ze świata muzyki popularnej, którzy wykonują klasyczny repertuar, najwyraźniej przespał ostatnie ćwierćwiecze. Takie egzotyczne kolaboracje przynoszą od dawna mniej lub bardziej interesujące efekty
I, CULTURE Orchestra w Gdańsku Tomasz Cyz Muzyka ICO to nie tylko fajerwerk, to żmudna praca służąca doskonaleniu warsztatu – tak indywidualnego, jak zbiorowego. Bez tego nie da się zagrać czegoś takiego jak „Koncert na orkiestrę” Bartóka
Esa Pekka-Salonen dyryguje Lutosławskim w Warszawie Jacek Marczyński Muzyka Esa-Pekka Salonen odkrył w „Muzyce żałobnej” surowy tragizm, nastrój inny od bardziej emocjonalnych sposobów odczytania utworu, do jakiego przyzwyczaili nas polscy dyrygenci
Cielesność muzyki Rozmowa z Ianem Bostridgem Muzyka Zdecydowanie łatwiej jest mi opublikować książkę teraz, kiedy jestem śpiewakiem, niż wcześniej, kiedy byłem naukowcem, bo ludzi zaskakuje już to, że potrafię pisać
Bostridge śpiewa Lutosławskiego i Brittena Karolina Kolinek Muzyka Ian Bostridge niewątpliwie odnalazł klucz do muzyki Brittena i Lutosławskiego. Jego interpretacja była świadectwem totalnego zaangażowania się w treść i charakter utworu
Zimerman i Ohlsson grają Lutosławskiego Jacek Marczyński Muzyka Ćwierć wieku temu Krystian Zimerman grał „Koncert fortepianowy” Lutosławskiego bardziej powściągliwie, teraz potrafi się nim bawić