Zmierzch człowieka, świt sztuki Rozmowa z Kamilem Pierwszym Sztuka Pokazuję malarstwo, bo muszę z czegoś żyć. Z czegoś muszę opłacić czynsz i zjeść obiad. Zresztą cenię młode malarstwo, no może oprócz abstrakcyjnego, które jest zdziadziałe
Szkatułka z kolorami Rozmowa z Agnieszką Błońską i Olgą Byrską Teatr „Orlando. Biografie” jest chyba pierwszym spektaklem dotyczącym niebinarności i przemiany zagranym przez aktorów trans, niebinarnych i cis. Chciałyśmy zderzyć pasywność Orlando ze sprawczością osób, które z nami pracowały
Mury nie runą Rozmowa z Joanną Rajkowską Sztuka Czułam, że znajduję język, żeby opisać to, co czuliśmy w zeszłym roku. Ale nie tylko to. Jest w tym murze dużo szersza perspektywa europejskiej winy
Ogrodniczka bez ogrodu Rozmowa z Klarą Czerniewską-Andryszczyk Sztuka Urodziła się w 1908 roku, przed wojną należała do elity eksperckiej, realizując najważniejsze projekty krajobrazowe w II RP – rozmowa ze współautorką książki poświęconej Alinie Scholtz
Pola Arek Gruszczyński Sztuka Wystawę o polach irygacyjnych można wpisać w dominujący od niedawna w instytucjach muzealniczych zwrot ekologiczny. Pracę Katarzyny Roj w BWA Wrocław wyróżniają jednak autentyczność i konsekwencja
Miejsce odosobnienia Rozmowa z Wojciechem Mazanem Sztuka Polska wieś jest w weneckim pawilonie, a wenecki pawilon w internecie od momentu otwarcia wystawy w maju – rozmowa z jednym z kuratorów wystawy na Biennale Architektury w Wenecji
Zazwyczaj maluję miłych ludzi Rozmowa z Maciejem Salamonem Sztuka Jeden kolega zamawia u mnie portrety antybohaterów. Namalowałem Stanisława Dziwisza i Andrzeja Dudę. To jest ciekawa odmiana od malowania uśmiechniętych ludzi, których chciałbym lubić
Muzeum na rynku Rozmowa z Karoliną Ziębińską-Lewandowską Sztuka We Francji dotarło do mnie, że tam instytucje publiczne stawiają sobie za główny cel edukowanie, nawet kosztem scenografii. Ekspercką wiedzę mamy przekładać na język publiczności, to nasze zadanie – rozmowa z nową dyrektorką Muzeum Warszawy
Nie było cięcia Rozmowa z Jakubem Banasiakiem Sztuka Stosowanie kategorii moralnych w badaniach nad PRL-em, w tym sztuką tego okresu, prowadzi na manowce. Dlatego nie interesuje mnie moralna ocena artystów – rozmowa z autorem książki „Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki”
Nie przyszedłem z pomysłami na wystawy Rozmowa z Maciejem Bujko Sztuka Problemem instytucji kultury są ludzie, którzy z założenia uważają, że urzędnicy są głupi. I na odwrót. Tak się nie da dojść do porozumienia – mówi nowy dyrektor BWA Wrocław
Czas na nudę Rozmowa z Aleksandrą Gordowy Sztuka Gdzie mamy się ścierać, dyskutować, słuchać drugiego człowieka, jeśli nie właśnie w kamienicy? Jak mamy się dogadać na poziomie politycznym, jeśli nie możemy się dogadać w bloku? W codzienności zawiera się przepis na to, jak ma wyglądać całe życie społeczne i polityczne
Może będzie tu szpital Arek Gruszczyński Ziemia Czy publiczne instytucje mogłyby zostawiać po sobie mniejszy ślad węglowy? I czy w Polsce w ogóle ktoś o tym myśli?
A jeśli następnej pracy nie ma? Arek Gruszczyński Obyczaje Wszystkie wady projektowego życia ludzi kultury dzisiaj widać ze zdwojoną siłą: niepewność, brak stabilności, wyzysk, nieprzewidywalność, brak ubezpieczenia zdrowotnego, płatnego urlopu i zabezpieczeń emerytalnych
Początek czegoś nowego Rozmowa z Maciejem Nowakiem Teatr „Styl produkcji teatralnych dóbr pochodzi z epoki sprzed przemysłowej. Tu rządzą rzemieślnicy i rękodzieło, a nie ekonomia, wszystko robi się w pojedynczych egzemplarzach, także rolę teatralną. Dziś szczególnie boleśnie to odczuwamy” – mówi dyrektor artystyczny Teatru Polskiego w Poznaniu
Miasto różnorodne Rozmowa z Aldoną Machnowską-Górą Obyczaje Kultura, szczególnie tak różnorodna kultura w Warszawie, ma wiele narzędzi przekonywania, wzbudzania dyskusji, edukacji i prezentowania różnych stanowisk i punktów widzenia – mówi dyrektorka koordynatorka ds. kultury i komunikacji społecznej m.st. Warszawy
W kontrze do normy Rozmowa z Janem Możdżyńskim Sztuka Czuję się niedopasowany. I przestałem się tym krępować. Nie maluję obrazów o stoczniowcach i motoryzacji, bo to mnie nie interesuje
Smutna dziewczyna Rozmowa z Anną Brzezińską i Katarzyną Puchalską Obyczaje Wtedy nie kopaliśmy pod sobą dołków, choć zwykle fotograf nie dzieli się z innymi informacjami o wydarzeniach. Po pracy spotykaliśmy się i porównywaliśmy efekty, konkurowaliśmy w lepszych ujęciach − opowieść o fotografkach i fotografach, którzy dokumentowali 1989 rok
Kurs uciekania dla początkujących Rozmowa z Alicją Borkowską Teatr „W Bolonii zobaczyłam teatr, który był jednocześnie dobry artystycznie i zaangażowany politycznie, poruszał ważne społeczne tematy, ale nie językiem tyrady filozoficznej” – mówi współtwórczyni Stołu Powszechnego
ARTYSTKA W ARCHIWUM: Geografia przemytu Rozmowa z Jankiem Simonem Sztuka Siedzę sporo w internecie, od którego zawsze zaczynam swoje poszukiwania. Dopiero jak się okazuje, że czegoś w nim nie ma, to odwiedzam Bibliotekę Narodową. Dryfuję po forach, Wikipedii. Mam sposoby, jak szukać na OLX-ie
Lot Rozmowa z Łukaszem Rondudą i Romanem Stańczakiem Sztuka Robię katastrofę, a potem ją naprawiam. Zniszczyłem nowy, piękny samolot. Przeciąłem go na pół, a potem rozłożyłem na czynniki pierwsze, dotknąłem jego każdej części. Na emigracji w Wenecji złożę go z powrotem, tylko na odwrót – mówi autor Polskiego Pawilonu na otwierającym się właśnie Biennale w Wenecji
Zamiast końca świata Rozmowa z Agatą Diduszko-Zyglewską, Agatą Adamiecką-Sitek i Iwoną Kurz Obyczaje Konieczna jest przebudowa podstaw myślenia o kulturze i społeczeństwie. Wartości uznawane tradycyjnie za kobiece, takie jak troska czy współpraca, powinny być fundamentalne dla całej konstrukcji życia społecznego – mówią organizatorki Forum Przyszłości Kultury
Ludzie czekali na jej rysunki Rozmowa z Małgorzatą Czyńską Sztuka Maja Berezowska osiągała efekt bez wulgarności, a przecież pokazywała seks bez tabu. Była orędowniczką kobiecej przyjemności. W większości scen erotycznych to kobieta dostaje kilku partnerów, a nie odwrotnie. Pokazywała, że to kobiecie należy się rozkosz, a faceci mają jej ją dać
Etykieta „Warto” Rozmowa z Małgorzatą Wdowik Teatr Często postrzegam siebie jako kuratorkę. Dobieram sobie twórców, którzy w danym temacie są ekspertami. Nie narzucam im swojego zdania. To moja walka z wyobrażeniem reżysera jako demiurga, gwiazdy – mówi reżyserka „Gniewu” z Teatru Powszechnego w Warszawie
Projektowanie usług dla uchodźców Rozmowa z Michałem Bachowskim Sztuka Szkoła w pudełku, zegar z apteczką, kurtka ze śpiworem, Kuchnia Konfliktu, plecak pierwszej potrzeby, mikrokuchnia – to przykłady dizajnu empatycznego, które możemy zobaczyć na wystawie we wrocławskim BWA Dizajn
Pokolenie bez Lupy Rozmowa z Tomaszem Platą Teatr Postteatr pracuje z widzem, wykorzystując dwie podstawowe strategie: empatii i immersji. Bierze się z niechęci wobec tradycyjnej, zdystansowanej formy kontaktu między sceną a widownią
Nie bójcie się deszczu Rozmowa z Anną Ptak i Małgorzatą Kuciewicz Sztuka Czy można w szacunku dla przyrody i całej Ziemi tworzyć dobrą architekturę, projektować sprawiedliwe i odpowiedzialne miasta? – odpowiadają autorki Polskiego Pawilonu na Biennale Architektury w Wenecji
Przyszło samo Rozmowa z Lechem Łotockim Teatr Mam teraz w życiu czas, który mnie zadziwia. Rok temu obchodziłem 50-lecie pracy twórczej, a tu nagle albo gram Małego Powstańca u Jędrzeja Piaskowskiego, albo Lecha Kaczyńskiego u Antoniego Krauzego, albo Osowiałą staruszkę u Grzegorza Jarzyny
Chodził po swoim Paryżu Rozmowa z Dorotą Leśniak-Rychlak i Martą Karpińską Sztuka Witold Cęckiewicz wyjechał do Francji w 1956 roku i tam zachłysnął się nowoczesnością, ale dopiero dekadę później mógł przekuć ten zachwyt w jedną z ikon powojennego modernizmu – krakowski kompleks hotelu Cracovia i kina Kijów. W zeszłym roku gmach został uratowany przed zburzeniem przez Muzeum Narodowe, które planuje otworzyć tam galerię wzornictwa i architektury
Jak napisać „Dzieci z Bullerbyn 2”? Rozmowa z Krzysztofem Gawronkiewiczem i Łukaszem Gorczycą Sztuka Sztuka pozwala zmieniać perspektywę. Chcemy oswajać dzieci z myśleniem o tym, że są wolne w postrzeganiu świata. Mogą patrzeć na różne rzeczy lub sprawy do góry nogami – mówią twórcy „Bałwana w lodówce”, nowej książki dla dzieci o sztuce współczesnej
Wybrał oportunizm Rozmowa z Piotrem Rypsonem Sztuka Mieczysław Berman lubił projektować, chciał pracować, więc przyjmował większość zleceń, nie zważając na ich pochodzenie. Bez obrzydzenia tworzył broszury oczerniające generała Andersa albo wychwalające dokonania Dzierżyńskiego i Lenina
Rysownicy Rozmowa z Patrykiem Mogilnickim Sztuka Leżymy na podłodze, wyginamy się na kanapie, wykonujemy serie grymasów, palimy papierosy, głaszczemy koty, słuchamy muzyki, szukamy pomysłów, uprawiamy jogę. Ilustrowanie to czynność dosyć intymna
Co kto sobie na swój temat wymyśli Rozmowa z Stanisławem Rukszą Sztuka Jestem ostrożny wobec postulatu sprawczości sztuki, ponieważ wiąże się z szukaniem nadzwyczajnego rezultatu. Pamiętajmy, że nawet pomoc społeczna nie potrafi osiągnąć nadzwyczajnego efektu. A my żądamy cudów. To pewnie przez konotacje sztuki z magią – mówi nowy dyrektor TRAFO w Szczecinie
Bez Jarnuszkiewicza nie byłoby Kozyry Rozmowa z Waldemarem Baraniewskim Sztuka Proszę wczuć się w sytuację młodego człowieka, który nie był koniunkturalistą ani graczem politycznym, tylko artystą. Chciał szczerze się wypowiedzieć, a został w jakiś sposób nabrany przez socrealizm
Ukąszeni Rozmowa z Ireną Herbst Obyczaje Marks byłby z pana dumny! Ale państwo nie jest od budowy mieszkań ani od produkcji butów. Buty i mieszkanie to towar. Jeżeli tego nie zrozumiemy, to nie wymyślimy porządnej polityki mieszkaniowej
Jedna rzecz, która byłaby wspólna Rozmowa z Wojtkiem Ziemilskim Teatr Język migowy jest pełen niespodzianek, które cały czas pojawiają się między głuchymi. A dla kogoś, kto jest zupełnie z zewnątrz, to niekończący się fajerwerk – mówi reżyser przed premierą w Nowym Teatrze
W gruzach Rozmowa z Kaliną Zatorską i Marianem Misiakiem Sztuka Tadeusz Ciałowicz razem z kolegami z roku odbudowywał powojenny Wrocław. Potrafili zrobić wszystko – od projektów graficznych, znaków, przez projektowanie mebli, wnętrz, neonów, metaloplastyki. Były tu same ruiny – mieli mnóstwo pracy
Pompidou w Warszawie Rozmowa z Piotrem Gruszczyńskim Teatr „Obserwując to, co dzieje się w Polsce, widzimy wyraźnie, jak pewne obszary zostały zaniedbane. Teatry czy instytucje kultury są za to częściowo odpowiedzialne” – mówi dramaturg Nowego Teatru przy okazji otwarcia nowej siedziby
Do kogo się modlimy Rozmowa z Grzegorzem Piątkiem Sztuka Im dalej zagłębiałem się w teksty z epoki, tym bardziej nie wiedziałem, co o Stefanie Starzyńskim sądzić. Raz był uczciwy, a raz naginał prawo do swoich potrzeb, bywał i szlachetny, i makiawieliczny. Patrząc na niego dzisiaj, trzeba starannie oddzielać realne dokonania od propagandy
Inny rodzaj ołówka Rozmowa z Ryszardem Bojarem Sztuka Doświadczenia zagraniczne z okresu PRL pozwoliły mi nie poddać się technologii komputerowej. Uważałem ją jedynie za kolejne narzędzie – mówi autor pierwszej polskiej identyfikacji wizualnej przygotowanej dla CPN-u
Kto szybko zaczyna, szybciej kończy Rozmowa z Anną Karasińską Teatr „Teatr polski jest często podobny do wypracowania z języka polskiego – rozwija się inteligentnie jakiś klasycznie ujęty temat. Nie interesuje mnie sztuka, która porusza się w obszarze uzgodnionej rzeczywistości” – rozmowa z reżyserką spektaklu „Ewelina płacze”
Miliony roboczogodzin Rozmowa z Tomaszem Fudalą i Grzegorzem Miką Sztuka Moja babcia, która przyjechała ze wsi do stolicy tuż po wojnie, nigdy nie była komunistką, ale tak samo, jak jej koleżanki należące do ZMP, biegała z łopatą, porządkując w czynie społecznym gruzowiska Solca. Wszyscy to robili, niezależnie od biografii – rozmowa z autorami „Sporu o odbudowę”
Ile można dekonstruować romantyczne mity? Rozmowa z Pawłem Wodzińskim i Bartoszem Frąckowiakiem Teatr Sztuki performatywne mają doskonałe narzędzia do tego, żeby uczyć rozumienia globalnych mechanizmów, a nie ekscytowania się terapeutyczną funkcją mitologii
Klasy i litery Rozmowa z Agatą Szydłowską i Marianem Misiakiem Sztuka Nie przypadkiem identyfikacja PiS-u jest oparta na kroju szeryfowym, a PO – bezszeryfowym. Kroje szeryfowe naśladują ruch ręki i kojarzone są z tradycją. Bezszeryfowe stały się symbolem nowoczesności i postępu
Więcej niż ładna okładka Rozmowa z Fontarte Sztuka W Szwajcarii i Holandii wszystko jest zaprojektowane. Jak tam jadę, to na początku bardzo mi się podoba, ale szybko się nudzę. Chciałabym, żeby element niekontrolowanego szaleństwa i oddolnej inicjatywy graficznej w Warszawie jednak zachować
Mamy amisza pod skórą Rozmowa z Tomaszem Platą Teatr Nasz projekt to poszukiwanie politycznego języka, który by lepiej pasował do rzeczywistości niż języki dotąd nam oferowane, bez lewicowej ortodoksji. „My, mieszczanie” to próba negocjowania ze społecznym realem
Teatr, który się wtrąca Rozmowa z Pawłem Łysakiem i Pawłem Sztarbowskim Teatr Bydgoszcz jest moją ziemią obiecaną. Jako dyrektor zostawiłem tam kawałek siebie. Jednak teraz bardzo mi zależy, żeby nie powielać schematów i dać Powszechnemu, dać Warszawie coś, czego potrzebuje
Estetyka i etyka mylą nam się Rozmowa z Rene Wawrzkiewiczem Sztuka Język, którym się posługujemy, jest językiem naszej grupy społecznej. Projektanci często nie zdają sobie z tego sprawy i uważają, że estetyzacja i modernizacja rzeczywistości to najlepsza rzecz, jaką mogą zrobić dla świata
Ojciec zostaje w domu Rozmowa z Dorotą Buchwald Teatr Pracujemy ze sobą 30 lat. Maciej Nowak jest osobą bardzo ważną – dla mnie i Instytutu. Nie wyobrażamy sobie sytuacji, że Nowaka z nami nie ma
Poczucie zażenowania Rozmowa z Oskarem Dawickim Sztuka W Szkole Wajdy byliśmy z Łukaszem Rondudą jedynymi ludźmi spoza środowiska filmowego. To było spotkanie psów z różnych hodowli. Trochę obwąchiwania i duża ciekawość z obu stron
Kamienie ciągle spadają Rozmowa z Marcinem Cecką Teatr Koszulka Lacoste założona jest w Warszawie na ciało jednak nadszarpnięte, wytatuowane – mówi autor tekstu i dramaturg „Kamiennego nieba zamiast gwiazd” przed pokazem spektaklu w Nowym Teatrze w Warszawie
Z godnością i bez afer Rozmowa z Joanną Drozdą Teatr „Propozycja rozwiązania umów dotyczy dwunastu osób. Czym to jest spowodowane? Według Słobodzianka brakiem zainteresowania nami ze strony reżyserów” – w imieniu zespołu Teatru Dramatycznego w Warszawie mówi Joanna Drozda
„Nietoperz”, reż. Kornél Mundruczó Arek Gruszczyński Teatr „Nietoperz” spodoba się krytyce, nie oburzy mieszczańskiej publiczności, nie przekroczy żadnych granic. Próbuje być polityczny, a staje się nijaki
Mainstreamów jest mnóstwo Rozmowa z Wojtkiem Ziemilskim Teatr Rozejrzyj się wokoło – reklamy butów są często znacznie odważniejsze niż tak zwana alternatywa. Pragnienie czegoś nowego, ostrego w ogóle nie jest alternatywne, dziwne i nieosiągalne
Flaga Polski na czole Rozmowa z Adamem Adachem Sztuka Mówi się o duchu sportu, ale czy ktoś go kiedyś widział? – pyta Adam Adach, którego wystawę o piłce nożnej można oglądać w BWA Warszawa
Słuchanie przez architekturę Rozmowa z Katarzyną Krakowiak i Michałem Liberą Sztuka Instalacja Katarzyny Krakowiak i Michała Libery wyróżniona na Biennale Architektury w Wenecji
Pustynie i puszcze polskiego teatru Rozmowa z Weroniką Szczawińską i Bartkiem Frąckowiakiem Teatr Nasza współpraca przypomina wyprawy terenowe: zachowujemy się jak antropolodzy na terenie polskiej kultury teatralnej, gdzie w sposób bezczelny wprowadzamy jakże denerwującą postawę, którą nazywa się intelektualizmem
Mięso architektoniczne Rozmowa z Grzegorzem Piątkiem Sztuka „Może się okazać, że pisma Le Corbusiera są kluczem do Polski” – właśnie ukazało się pierwsze polskie tłumaczenie pism papieża modernizmu