Kultura radioaktywnego remiksu Aleksander Borszowski Film Serial „Fallout”, tak jak rok temu „The Last of Us”, zyskuje popularność wychodzącą daleko poza geekowskie getto. Co zmieniło się przez lata w adaptacjach gier, a co pozostaje takie same?
„Palacz zwłok” (1969), reż. Juraj Herz Adriana Prodeus Film „Palacz zwłok” opisuje grozę Holocaustu i dokładnie bada nagły stan obcości. W jednej chwili syn Milik staje się dla ojca „ćwierćżydowskim chłopcem”, któremu trzeba cierpienia – „szkoda tylko, że nie ma jak go sfotografować”
Volker Schlöndorff. Stateczność Iwona Kurz Film Dla twórczości Schlöndorffa charakterystyczne są momenty „bursztynizacji uczuć” – zawieszenie wydarzeniowości filmu na rzecz emocji, które zastygają w geście, pozie i twarzy bohatera
Symulowany bunt, programowa radość i kac moralny Darek Arest Film „Świąteczne opowieści” Arnauda Desplechina, które właśnie ukazały się na DVD, uświadamiają dlaczego termin „kino świąteczne” ma w sobie tyle uroku, co „sezonowa grypa”
Nie ma Jeża bez kolców Rozmowa z Wojtek Wawszczykiem Rozmowy Komiks jest sztuką wizualną o wiele bardziej niż film. Ale przy jego adaptacji nie można wychodzić od ładnego obrazka. Film musi zaczynać się od emocji
Życie jest zasraną bajką Rozmowa z Xawerym Żuławskim Film Kiedy kończą się życiowe zasady, pojawia się niepokój – bo skoro jesteśmy stylistycznym bohomazem, być może funkcjonujemy w jakimś permanentnym śnie
Ruskie pierogi Łukasz Maciejewski Film Nie kupujcie ściemy dystrybutora z plakatu – „Wojna polsko-ruska” to nie żadne „Trainspotting”, ale wojna jajników i penisa, Gombrowicza i Monty Pythona
„Wino truskawkowe”, reż. Dariusz Jabłoński Błażej Hrapkowicz Film „Wino truskawkowe” Jabłońskiego zanurza Stasiuka w sosie realizmu magicznego, mitologizuje Europę Środkową i z powodzeniem opowiada o obecności śmierci
Atlas kina polskiego Paulina Kwiatkowska Film Andrzej Wajda znakomicie radzi sobie z opanowaniem lęku przed śmiercią – zdecydowanie gorzej z opanowaniem lęku przed błędem
Do czego służy kobieta w Berlinie? Mateusz Falkowski Film Obraz służy Färberböckowi do uprawiania higienicznego kina w dobie wszechobecnego gwałtu ze strony nowoczesnych środków przekazu
Aromat śmierci Rozmowa z Andrzejem Wajdą Film Czułem, że muszę wrócić do Iwaszkiewicza, który stawia przede mną całkowicie inne wymagania niż historia Polski opowiedziana w „Katyniu”