Pocztówka ze schroniska Łukasz Gorczyca Sztuka Schroniska górskie stały się w latach 50. salonami reprezentacyjnymi sztuki użytkowej spod znaku Cepelii. Niestety, żaden z powojennych obiektów nie został jak dotąd wpisany do rejestru zabytków. Zwiedzajcie więc te żywe galerie rzemiosła, póki jeszcze stoją
Teraz czas na socmodernizm Rozmowa z Klaudią Obrębską i Michałem Krasuckim Sztuka Cała sztuka socmodernizmu polegała na detalu. Ważna była faktura, kolor, użyty materiał. To elementy, w których dzisiaj nie wszyscy są w stanie dostrzec piękno, a jednocześnie bardzo łatwo je zepsuć
Wygaszanie pieca Bartosz Sadulski Obyczaje Wiele wskazuje na to, że siedemdziesiąt lat po rozpoczęciu budowy Nowej Huty światło jej duszy, płomień jej lędźwi, jej grzech i dusza, czyli wielki piec, zostanie wygaszony
Nie bójcie się deszczu Rozmowa z Anną Ptak i Małgorzatą Kuciewicz Sztuka Czy można w szacunku dla przyrody i całej Ziemi tworzyć dobrą architekturę, projektować sprawiedliwe i odpowiedzialne miasta? – odpowiadają autorki Polskiego Pawilonu na Biennale Architektury w Wenecji
Mieszkanie jest wszechświatem Rozmowa z Martą Leśniakowską Sztuka Środowisko architektów jest nieprawdopodobnie mizoginiczne. Ciągle toczę bezsensowne spory, dlaczego używam pojęcia architektka, skoro nie ma go w słowniku języka polskiego. Otóż istnieje, chociaż nie było używane przez 60 lat – rozmowa o narodzinach zawodu projektanta wnętrz
Chodził po swoim Paryżu Rozmowa z Dorotą Leśniak-Rychlak i Martą Karpińską Sztuka Witold Cęckiewicz wyjechał do Francji w 1956 roku i tam zachłysnął się nowoczesnością, ale dopiero dekadę później mógł przekuć ten zachwyt w jedną z ikon powojennego modernizmu – krakowski kompleks hotelu Cracovia i kina Kijów. W zeszłym roku gmach został uratowany przed zburzeniem przez Muzeum Narodowe, które planuje otworzyć tam galerię wzornictwa i architektury
Bez Emilii Rozmowa z Nicolasem Grospierre'em Sztuka Prawa rynku będą zwyciężały nad estetyką, dopóki nie powstaną mechanizmy prawne, które pozwolą na lepszą ochronę architektury modernistycznej. Zostanie to, co jest najcięższe w modernizmie, czyli wielkie osiedla. Estetyka przegra z ekonomią
Tekturowy Dom Frank Lloyd Wright Sztuka Ludzkie domostwa nie powinny wyglądać jak lśniące w słońcu klocki. Dom nigdzie się nie wybiera. Nie jest wszakże ciężarówką – przedpremierowe fragmenty wykładów z architektury nowoczesnej najważniejszego amerykańskiego architekta XX wieku i żarliwego krytyka Le Corbusier'a
Tak umierają miasta Le Corbusier Sztuka Osioł wytyczył drogi we wszystkich miastach kontynentu. Niestety, w Paryżu też – przedpremierowe fragmenty „Urbanistyki”
Pałac albo kto zabił Marcin Wicha Sztuka „Pałac w Warszawie” można czytać jak czarny kryminał. Niewygodne fakty. Mroczne tajemnice. Zakurzone akta, które posłużą jako broń we współczesnych wojnach o miasto. Jeśli na końcu coś się wyjaśni, to i tak nikomu nie zrobi się lepiej
Awangarda w Atomicach Andrzej Szczerski Sztuka Perspektywa wojny atomowej ukształtowała szereg nowych zjawisk, przede wszystkim w teorii i praktyce architektonicznej. Na przełomie lat 50. i 60. powstały liczne projekty budowanych pod ziemią prywatnych domów, które miały pełnić rolę schronów
Husajn kochał budować Deyan Sudjic Sztuka Saddam Husajn nie miał żadnych zahamowań, by wykorzystywać architekturę jako narzędzie propagandy i gloryfikowania swojego państwa oraz umacniania w nim władzy. To jasne – fragment książki „Kompleks gmachu”