Biegnąca z wilkami Adam Mazur Sztuka Jeśli boicie się, że to kolejna propagandowa wystawa sztuki kobiet, gdzie w kółko mielone są te same co zawsze tematy, to możecie spać spokojnie. Na Biennale w Wenecji praktycznie nie ma polityki, nie ma historii zmagań, wyrzeczeń i lat walki
Głębokie przeszycia Karol Sienkiewicz Sztuka Małgorzata Mirga-Tas wystawą „Przeczarowując świat” w Pawilonie Polonia zdobyła serca weneckich biennalowiczów. Moje jej szyte obrazy skradły już dawno
Czy warto robić wystawy w trudnych czasach? Stach Szabłowski Sztuka Przed pandemią międzynarodowe imprezy artystyczne ścigały się w okazywaniu zatroskania współczesnymi kryzysami i w deklarowaniu zainteresowania lokalnym kontekstem. Były w tych deklaracjach mało wiarygodne. Lockdownowe Manifesta w Marsylii występuje przed Marsylią, dla Marsylii – i dobrze na tym wychodzi
Olimpiada sztuki Matylda Taszycka Sztuka Tytuł weneckiego Biennale okazuje się kontrolowanym fake newsem, sensacyjną fałszywą wiadomością, która ma wprowadzić nas w błąd. „May You Live in Interesting Times” to chwytliwy nagłówek, za którym kryje się wszystko i nic
Ryga w centrum świata Stach Szabłowski Sztuka Kiedy inni zastanawiają się jak zrewolucjonizować medium wystawy i szukają ucieczki przed festiwalizacją, Katarina Gregos wraca do korzeni. Instynkt jej nie zawodzi. Format biennale gdzie indziej może i się zużył, ale na Łotwie znów działa
Sztuka w globalnym ogrodzie Karol Sienkiewicz Sztuka Manifesta 12 w Palermo pokazuje, w jakim kierunku mogą podążać duże imprezy poświęcone sztuce współczesnej. Ma moc uwodzenia, ale skupia się na tym, co ważne – w skali miasta i Europy
MANIFESTA 9: Gdzie ci mężczyźni? Karol Sienkiewicz Sztuka Najgłośniejszą pracą wystawy jest „Międzynarodówka” wygrywana przez pozytywkę. To tęsknota za solidarną wspólnotą, o którą dzisiaj tak trudno – Manifesta, jedna z najważniejszych imprez artystycznych odbywa się w poprzemysłowym Genk w Belgii.
RELACJA Z WENECJI: Iluminacje, czyli lustro weneckie [cz.2] Adam Mazur Sztuka Obecność Izraelskiej artystki Yael Bartany w Pawilonie Polskim budzi emocje nie tylko w kraju. Zainteresowanie międzynarodowej krytyki świadczy bezsprzecznie o tym, że filmowemu tryptykowi udało się przekroczyć partykularną polsko-żydowską perspektywę
RELACJA Z WENECJI: Iluminacje, czyli lustro weneckie [cz.1] Adam Mazur Sztuka Biennale w Wenecji to najbardziej rozpasana, dekadencka i celebrowana niekomercyjna impreza świata sztuki współczesnej. Można ją krytykować, ale nie wolno zignorować
Ryfka przychodzi i odchodzi Karol Sienkiewicz Sztuka Na tegorocznym Biennale Sztuki w Wenecji Polskę reprezentuje izraelska artystka Yael Bartana. Jej projekt zasadza się na idei odrodzenia żydowskiego w nadwiślańskim kraju. W zamachu ginie jednak przywódca ruchu…