Wymyślanie awangardy Antoni Michnik Muzyka Fikcyjne archiwa tworzą równoległe historie muzyki eksperymentalnej oraz dźwiękowych poszukiwań. Współczesny zwrot w ich stronę wynika z marzenia o światach, które wyglądają i brzmią inaczej
Śpiewająca z botami Wioleta Żochowska Muzyka Co się stanie, gdy sztuczną inteligencję zderzymy z muzyką dawną? Na swoim nowym albumie „A Late Anthology of Early Music Vol. 1: Ancient to Renaissance” kompozytorka Jennifer Walshe we współpracy z duetem Dadabots napisała historię muzyki wokalnej na nowo
Kompozytor totalny Wioleta Żochowska Muzyka Alexander Schubert nie przytłacza odbiorców wymyślnymi ideami. Uwzględnia w swojej muzyce ich lęki, oczekiwania i zmieniającą się wrażliwość. Jednocześnie pochłania słuchaczy i osacza bodźcami
Awatary nowej muzyki Jan Topolski Muzyka Jennifer Walshe jak nikt inny uosabia obecnie najżywotniejsze trendy nowej muzyki, przekraczając role i eksperymentując z tożsamością, bawiąc się recyklingiem i imitacją, problematyzując postinternet, memy i fejki
Performatyka i sample już się wyczerpały Rozmowa z Matthew Shlomowitzem Muzyka Chciałem robić utwory, które mogą być rozrywką dla ludzi. W muzyce współczesnej tego rodzaju podejście jest nie na miejscu
Granice dyskomfortu Adam Suprynowicz Muzyka Pietraszewski, od ubiegłego roku szef Sacrum Profanum, postanowił ponownie połączyć ogień z wodą, zestawiając ze sobą żywioły muzyki alternatywnej i współczesnej. Zapowiadał zadziornie „dyskomfort”, obcowanie z „innym”
Kompozytorzy kompozytorom Krzysztof Marciniak Muzyka Co jeśli to nie sama muzyka współczesna, a jedynie mierność towarzyszącego jej dyskursu czyni jej odbiór niestrawnym dla szerokiej publiczności? Czy swoista brzydota samego systemu nie odrzuca dziś tak samo jak swego czasu odrzucały brzydkie dźwięki? – relacja z 60. Warszawskiej Jesieni
Szukać wszędzie Rozmowa z Krzysztofem Pietraszewskim Muzyka Podoba mi się idea zacierania granic, ale żeby to osiągnąć, trzeba rzeczywiście doprowadzić do spotkania. Nie daje tego efektu samo zestawienie kultury didżejskiej i muzyki współczesnej – mówi kurator festiwalu Sacrum Profanum
Performuj albo... Jan Topolski Muzyka Polska muzyka komponowana z pewnym opóźnieniem i zawstydzeniem na nowo odkrywa swą cielesność oraz rytualność, czyli dwa kluczowe wymiary performatyki
MUZYKA 2.1: Jacek Sotomski Jan Topolski Muzyka Doczekaliśmy się w kraju pokolenia „pozaakademickich” kompozytorów. Łączą oni porządny warsztat z refleksją, konceptem i dowcipem. Jacek Sotomski oprócz pisania błyskotliwych postinternetowych utworów współtworzy magnetofonowy duet sultan hagavik, który zawojował pogranicza retromanii i performansu
MUZYKA 2.1: Mikołaj Laskowski Monika Pasiecznik Muzyka Muzyka Mikołaja Laskowskiego jest odbiciem schizofrenicznej świadomości jego pokolenia. Ironia i nostalgia, elektroniczny kicz i wyrafinowane brzmienia instrumentalne, wszechobecny sampling i internetowa plądrofonia łączą się w niej z prześmiewczymi odwołaniami do estetyki New Age