Zły Karol Adam Wiedemann Muzyka Nigdy jeszcze nie spotkałem się z biografią, której bohater byłby obiektem aż tak wielkiej niechęci badacza. Danuta Gwizdalanka trochę za bardzo przejęła się swoim wstępnym założeniem, że będzie postać Karola Szymanowskiego „odbrązawiać”, i czyni to z ogromnym zaangażowaniem emocjonalnym
Kto zabił króla Rogera? Marcin Bogucki Muzyka „Król Roger” Szymanowskiego, jedno z nielicznych arcydzieł w polskim repertuarze operowym, został w Teatrze Wielkim dosłownie zamordowany – rozjechany przez nietrafione zabiegi reżyserskie i ukatrupiony ciężką ręką dyrygenta
Pomiędzy Adam Suprynowicz Muzyka „Erwartung” Schönberga i „Pieśń o nocy” Szymanowskiego łączy podobna estetyka, czas powstania oraz „nocny” kontekst. Muzycznie te utwory są jednak dość dalekie od siebie. Zaprezentowanie ich razem w wersji półscenicznej było ryzykownym pomysłem
Studium mężczyzny w wieku średnim Rozmowa z Mariuszem Kwietniem Muzyka Czy komuś się to podoba, czy nie, polską operą narodową jest dzieło gejowskie. „Król Roger” Szymanowskiego to opera o pożądaniu, odkrywaniu na nowo własnej seksualności
Dyrygent z miasta Beatlesów Agata Kwiecińska Muzyka Z okazji warszawskiego koncertu słynnych Berlińskich Filharmoników przedstawiamy sylwetkę Simona Rattle'a. Dyrygent wprowadził swój zespół muzycznie i mentalnie w XXI wiek. Wiadomo jednak, że jego misja w Berlinie dobiega końca
Chopin i Jego Europa po raz 10 Adam Wiedemann Muzyka W dniu rozpoczęcia festiwalu umarł profesor Ekier. Nie wiem, co sobie taki festiwal myśli, kiedy otwiera go chwila ciszy po sławnym szopeniście, podczas której odzywa się czyjś telefon. Zapewne myśli: nie udam się
Roger, czyli ja Rozmowa z Michałem Znanieckim Muzyka Zdecydowałem się „Królem Rogerem” opowiedzieć o pewnej codzienności, o tym, co się dzieje w tej chwili w Hiszpanii z legalizacją ślubów homoseksualnych
Jedyna rzecz, jaka wciąż szokuje w teatrze Rozmowa z Stephenem Wadsworthem Muzyka Chciałbym, aby widzowie identyfikowali się z osobami na scenie, a nie mieli odczucia, że muzyka jest jedynie ścieżką dźwiękową dla symbolistycznej dekadencji – Stephen Wadsworth wyreżyserował operę „Król Roger” Karola Szymanowskiego w Santa Fe
Dwadzieścia pięć tysięcy artystów Rozmowa z Jonathanem Millsem Teatr Czym może być Festiwal w Edynburgu w czasie, w którym Wielka Brytania jest gospodarzem Igrzysk Olimpijskich? Skoro przez londyńskie stadiony przewija się nowe pokolenie sportowców, my zaprosiliśmy nowe pokolenie artystów
Grzegorz Piotrowski, „Fortepian ze Sławska” Karol Szymański Muzyka Dla Piotrowskiego muzyka w prozie Iwaszkiewicza i muzyczność tej prozy są czymś więcej niż faktem o znaczeniu językowym, literackim. Są znakiem muzycznej wizji świata – symbolem kontinuum życia i sztuki
Szymanowski według Bouleza Tomasz Cyz Muzyka Od jakiegoś czasu Szymanowski ma nowych ambasadorów: brytyjskiego reżysera David Pountneya oraz francuskiego dyrygenta i kompozytora Pierre’a Bouleza, który na przełomie 2009 i 2010 roku nagrał z wiedeńskimi filharmonikami „III Symfonię” i „Koncert skrzypcowy”