MAHLER-BEDECKER [18]: Po stu latach. Appendix Ryszard Daniel Golianek Muzyka Muzyka Mahlera, deprecjonowana w jego czasach, znalazła trwałe miejsce w historii muzyki i życiu muzycznym. Jest w stałym repertuarze najwybitniejszych orkiestr świata, stała się źródłem nowych pomysłów artystycznych
Mahler-Bedecker [17]: „Das Lied von der Erde” Ryszard Daniel Golianek Muzyka „Pieśń o ziemi” składa się z sześciu części, których tematyka dotyczy nietrwałości świata, kruchości istnienia, przemijania. Mahler uważał to dzieło za najbardziej osobiste
MAHLER-BEDECKER [16]: „Kindertotenlieder” Ryszard Daniel Golianek Muzyka Mahler zwierzał się, iż czuje się jak ojciec, który utracił dzieci. Śmierć córki kompozytor przyjął więc jako potwierdzenie własnego fatalizmu, który mu często towarzyszył w działalności artystycznej
MAHLER-BEDECKER [15]: „Rückert-Lieder” Ryszard Daniel Golianek Muzyka Mahler zrywa z przejawianą dotychczas fascynacją kulturą ludową, zwraca się ku przemyśleniom indywidualnym i kwestiom metafizycznym
MAHLER-BEDECKER [14]: „Des Knaben Wunderhornˮ Ryszard Daniel Golianek Muzyka Również Mahler – obok Mendelssohna, Schumanna czy Brahmsa – zainteresował się zbiorem „Des Knaben Wunderhorn”. Taki tytuł nosi opublikowany w 1899 roku zbiór jego dwunastu pieśni przeznaczonych na głos i orkiestrę
MAHLER-BEDECKER [13]: „Lieder eines fahrenden Gesellen” Ryszard Daniel Golianek Muzyka W tym cyklu realizm miesza się z fantazją, świat przeżyć bohatera znajduje kontrapunkt w zmiennym stanie natury, opisy sytuacji i zdarzeń rzeczywistych przeplatają się z marzeniami sennymi
MAHLER-BEDECKER [12]: „Das klagende Lied” Ryszard Daniel Golianek Muzyka „Das klagende Lied” to pierwszy poważny utwór Mahlera, skomponowany w latach 1878-1880, zaraz po ukończeniu studiów w Konserwatorium Wiedeńskim, i oznaczony jako opus 1
Mahler-Bedecker [11]: „X Symfonia” Ryszard Daniel Golianek Muzyka Przed śmiercią w 1911 roku Mahler zdołał przygotować orkiestrową wersję jedynie pierwszej części utworu, „Adagio”. Przez wiele lat sądzono, iż rękopis jest zbyt fragmentaryczny, by utwór można było zaprezentować publiczności
MAHLER-BEDECKER [10]: „IX Symfonia” Ryszard Daniel Golianek Muzyka W rękopisie „IX Symfonii” kilkakrotnie figuruje słowo „Lebewohl” (pożegnanie), a charakter muzyki tylko potwierdza ten nastrój i tematykę
MAHLER-BEDECKER [9]: „VIII Symfonia” Ryszard Daniel Golianek Muzyka Centralną ideę treściową „Symfonii Tysiąca” stanowi miłość pojmowana na sposób ponadzmysłowy i transcendentalny. Premiera dzieła w 1910 roku stała się największym życiowym sukcesem kompozytora
MAHLER-BEDECKER [8]: „VII Symfonia” Ryszard Daniel Golianek Muzyka „VII Symfonia” należy do dzieł niepowtarzalnych, eksperymentatorskich, jest też świadectwem wyobraźni jej twórcy i czasów, w jakich żył. Mahler uważał ją za kompozycję w pełni udaną, o czym świadczą jego słowa: „To moje najlepsze dzieło”
Mahler-Bedecker (7): „VI Symfonia“ Ryszard Daniel Golianek Muzyka Trudno powiedzieć, czy komponując „VI Symfonię” Mahler faktycznie przeczuwał to, co się wydarzy. Ale ta muzyka wydaje się szczególna, niespotykanie posępna, pełna rozedrgania, bólu, rozpaczy