Śmierć rozumu? Jan Topolski Muzyka Już od tygodnia trwa nadzwyczaj udana 52. edycja Wratislavia Cantans, a w weekend koncerty zamykające festiwal
Przekraczanie wywiadu rzeki Adam Wiedemann Literatura Juszczak stawia się „poza wszelką współczesnością”, niby to żyje z nami i wśród nas, ale tak naprawdę przebywa poza czasem. Dla niego wszystko współwystępuje, może nie całkiem wszystko, ale wszystko to, czym skłonny jest się zająć
Mozartowski blockbuster Marcin Bogucki Muzyka Jak oddać cudowność na scenie? Oto największe wyzwanie, jakie stoi przed kolejnymi wystawieniami „Czarodziejskiego fletu”. Reżyserzy inscenizacji w TW–ON Kosky i Andrade postawili na magię filmową, i to w podwójnym znaczeniu
Krok w dobrym kierunku Gniewomir Zajączkowski / Szymon Żuchowski Muzyka „Łaskawość Tytusa” w pozytywny sposób wyłamuje się z pewnej normy. Inscenizacje powstające we współpracy z TW-ON obsadzone są zazwyczaj zagranicznymi artystami. Jednocześnie polscy śpiewacy mają marne szanse nie tylko na „eksportowy” występ u koproducenta, ale nawet na warszawskiej scenie
Don Juan. Albo lęki wielkomiejskiej ćmy Tomasz Cyz Muzyka Krzysztof Warlikowski przyzwyczaił nas w operze do szukania nowych znaczeń, odwracania sensów. Don Giovanni, wzorowany na głównym bohaterze „Wstydu” McQueena, jest u niego słabym, małym człowiekiem
Requiem emancypacyjne Paweł Soszyński Teatr „Requiem aeternam” w wersji pop, soulowe „Kyrie elejson”, „Dies irae” wycharczane z metalowym sznytem. „Karaoke sakralne” Tomaszewskiego to Eurowizja dla tych bez prawa głosu
Jestem tu tylko dla ciebie Rozmowa z Pippem Delbono Muzyka Oglądałem różne inscenizacje „Don Giovanniego”. Większość z nich oparta była na tym samym zabiegu: genialną muzycznie operę poddaje się analizie psychologicznej. Ja szukam dramaturgii w ciele, obrazie, bezruchu
„Così fan tutte” według Hanekego Stanisław Suchora Muzyka U Hanekego wszyscy bohaterowie cierpią z powodu upiornego kaca moralnego i godzą się na to, by ich życie intymne determinowała konwencja
Koncerty Mozarta według Lisieckiego Marcin Majchrowski Muzyka Tej płyty nie można porównywać z nagraniami dojrzałych pianistów – to oczywiste. Nie da jej się również zestawiać z wykonaniami będącymi rejestracjami pojedynczych koncertów, albo fragmentów konkursowych występów nastoletnich muzyków
Mission: Mozart Rozmowa z Janem Lisieckim Muzyka Interesuję się nowymi technologiami, aeronautyką, a zarazem muzyka klasyczna to mój świat – mówi 17-letni Jan Lisiecki, który zadebiutował płytą z Mozartem w sławnej wytwórni Deutsche Grammophon
Ornament Adam Wiedemann Muzyka „Transkrypcje” Michała Bristigera wzbudzają w nas to samo, co w jej autorze dwie ostatnie symfonie Lutosławskiego: „podziw zmieszany z onieśmieleniem”. Jej grubość „potęguje nasze uznanie”, jednocześnie „żąda od nas ponowienia naszego doświadczenia”
Wesele według Warnera Tomasz Cyz Muzyka Zastanawiam się, skąd jazgot recenzentów pomstujących na tę inscenizację. Sztuka jest jak pieczenie ciasta – nawet najlepszy przepis i najsmaczniejsze składniki nie dają pewności co do efektu. Na tym zresztą polega jej najgłębszy sekret