Diabli wiedzą Rozmowa z Maciejem Henem Literatura Jestem gawędziarzem od fikcji, ale nie lubię stwarzać wersji świata, która wydaje się kompletnie wyssana z palca. Moja wyobraźnia pracuje na strzępach rzeczywistych zdarzeń, drobnych śladach, listach, wypowiedziach – mówi autor powieści „Segretario”
Ani kroku wstecz Bartosz Sadulski Literatura W „Centrali Europa” Vollmann szuka pierwiastka ludzkiego w życiorysach doszczętnie przeczesanych i przeoranych. I usiłuje dać, być może po raz ostatni, głos zmarłym, którzy stali się ikonami, pomnikami bądź kupką popiołu, szkieletem pochowanym na skraju lasu
Puste pola Monika Ochędowska Literatura W „Rzeszocie” Bartosz Sadulski rozwija przed czytelniczkami panoramę XIX wieku, a następnie, uzbrojony w czarodziejski ołówek, jednym postaciom domalowuje wąsy, innym podretuszowuje akt zgonu
Pas startowy do myślenia Rozmowa z Piotrem Wojciechowskim Literatura Gdy bierzemy dziś do ręki literaturę faktu, traktujemy ją jak Pismo Święte, za to literatura piękna uznawana jest za bajdy. Ale ta pierwsza mówi prawdę tylko do pewnego stopnia. Dla mnie fakty są mniej ważne niż relacje
A więc wojna Monika Ochędowska Literatura Widmo wojny – powracające w mierzących się z historią powieściach Michała Zygmunta czy Julii Fiedorczuk – pociąga i podnieca. Choć nasączona nim wyobraźnia ma moc zwiastowania realnego niebezpieczeństwa, jest lustrzanym odbiciem dawnego świadectwa, niczym więcej
Uciechy i zadziwienia Olga Wróbel Literatura Założenie – przyjęte w „Królu, który uciekł” Jędrzeja Napiecka – że ludzie byli kiedyś dokładnie tacy jak my, tylko nosili dziwne stroje, jest błędne, chociaż atrakcyjne literacko