Podkast Dwutygodnika (16): Śląski underground Barbara Klicka Sztuka O książce Rafała Księżyka „Śnialnia” i o Pracowni stworzonej w latach 60. XX wieku w Katowicach, miejscu wymiany myśli, wspólnej pracy, zabawy i ekscesu, Barbara Klicka rozmawia z Olgą Drendą
Śnialnia znaczy wolność Rozmowa z Rafałem Księżykiem Literatura Po przykrych doświadczeniach ze „sztuką zarządzaną z Warszawy i Krakowa” twórcy z Kręgu Śnialni słusznie uznali, że centrum świata to właśnie to miejsce, w którym działają. Dzięki temu wygrali – mówi autor książki „Śnialnia. Śląski underground”
Podróże bez przygód Bartosz Chmielewski Muzyka W muzyce Titanic Sea Moon tli się niepokorny duch rockowego undergroundu lat 90., dekady, która lubowała się w gitarowych transach. Mniej tu jednak psychodelicznej jazdy, więcej ambientowego minimalizmu i redukcji dźwięków
O czym zapomnieliśmy? Rozmowa z Rafałem Księżykiem Muzyka Kiedyś najinteligentniejsi ludzie szli do punk rocka, a teraz prowadzą kanał na YouTubie albo start-up. Atrakcyjność muzyki jako spoiwa więzi międzyludzkich minęła
Jak mróweczki Rafał Księżyk Muzyka Publikujemy przedpremierowy fragment książki „Dzika rzecz” Rafała Księżyka o polskiej muzyce alternatywnej we wczesnych latach 90. Jowita Cieślikiewicz i Anna Miądowicz opowiadają historię trójmiejskiego zespołu Oczi Cziorne
Banany na Placu Wilsona Rozmowa z Muńkiem Staszczykiem Muzyka Plan był taki: złożyć kapelę już bez tych kabaretowych klimatów, tylko grać rock and rolla. Bez socjologii, bez śpiewania o systemie. Miałem świadomość, że wchodzimy w nowe czasy. Swoje w undergroundzie przeorałem, byłem gotów do skoku – fragment wywiadu-rzeki z Muńkiem Staszczykiem
Prezydent niewidzialnego państwa Rafał Księżyk Muzyka Papa Wemba pochodził z najbardziej ponurej kolonii, belgijskiego Kongo. A przecież stał się odrębną ikoną globalnej popkultury. W tej samej mierze konformistyczny, co wywrotowy, stanowi esencję afrykańskiego dandysa – ujawniamy fragment naszej nowej książki „Wywracanie kultury”
Magazyn młodych bandytów Jakub Bożek Muzyka Pismo „Brum” zaczynało w czasach, w których mało kto potrafił korzystać z komputera, a autoryzację przeprowadzało się telefonicznie lub faksem. Zamknęło się w 1999 roku, w dobrym, kapitalistycznym stylu. Bez wyjaśnień i bez pieniędzy
Wspaniała nowina Rozmowa z Kazikiem Staszewskim Muzyka „Solidarność została rozbita w sposób popisowy. Wyszło na to, że była kolosem na glinianych nogach. Zrobiło się ponuro. Ale skoro zajęć na uczelni nie ma, to od razu zaczęliśmy robić próby”. Fragment wywiadu rzeki z Kazikiem Staszewskim