Teraźniejszość zdarzeń uznanych za minione Małgorzata Dziewulska Teatr W książce Niziołka uderza rozpoznanie, że w teatrze polskim, który chlubi się niezwykłymi wartościami, wszyscy – i widownie, i artyści, i Polacy, i ocalali Żydzi – współpracowaliśmy, by wymordowanie Żydów nie było ważnym tematem sceny
„1666” Zadary w Teatrze Żydowskim Witold Mrozek Teatr W spektaklu Zadary większy akcent pada na pokazywanie mechanizmów, niż budowanie historii poszczególnych postaci. A dobrze wiemy, o jakie mechanizmy chodzi. Singer pisał „Szatana w Goraju” na początku lat 30. w Warszawie – gdy w ościennych Niemczech w siłę rósł ruch nazistowski
Posłuchajcie tej historii Joanna Wichowska Teatr Nie potrafię wybaczyć Słobodziankowi i Spišákowi, że w „Naszej klasie” opowiadają historię Jedwabnego tak zręcznie i gładko. Tego, że starają się zaspokoić oczekiwania widzów, że dramat jest tu wyważony, pełen wdzięku i ogląda się go z nieustającą przyjemnością
Zawsze nie w porę. Polski teatr i Zagłada Rozmowa z Grzegorzem Niziołkiem Teatr Grzegorz Niziołek opowiada historię marginalizowania przedstawień, które po wojnie zajmowały się tematem Zagłady. Właśnie ukazała się jego książka „Polski teatr Zagłady”
1939: Littell Joanna Tokarska-Bakir Literatura Wkrótce minie rok, odkąd ukazało się polskie tłumaczenie „Łaskawych”. To doskonały moment, by spojrzeć na najgłośniejszą powieść ostatnich lat z dystansu
1939: Zrozumieć kata? Małgorzata Szpakowska Literatura Wkrótce minie rok, odkąd ukazało się polskie tłumaczenie „Łaskawych”. To doskonały moment, by spojrzeć na najgłośniejszą powieść ostatnich lat z dystansu
Jestem jak Janko Muzykant Rozmowa z Pawłem Passinim Teatr Człowiek na scenie jest czymś więcej niż samym sobą, jest przedstawicielem ludzi w szerszym sensie, czegoś, co ich określa, czyli czegoś, co jest ponad nimi
Świat bez sędziego i bez sądu Joanna Tokarska-Bakir Teatr W świecie, w którym nie można sprowokować nieba, Warlikowski prowokuje swoich widzów. Nie chcieliście przepraszać za Jedwabne? Dobra, teraz żyjcie bez przebaczenia
System pamięci Katarzyna Tórz Teatr Public Movement zdemaskowało konwencje społeczne towarzyszące zaangażowaniu. To, co dzieje się w naszych głowach, jest równie ważne jak wielka polityka