Powrót bogów Nikodem Karolak Teatr „Trojanki” Tadashiego Suzukiego to w gruncie rzeczy spektakl o metempsychozie, pod koniec której docieramy aż do czasów współczesnych, a także opowieść o uciemiężonych przez mężczyzn kobietach, hymn na ich cześć
Natura Szekspira Rozmowa z Piotrem Kamińskim Teatr „Przepisywanie” Szekspira to żadna nowość. Parafraza ma w sztuce bogatą tradycję, nie ma się więc czego wstydzić, pod warunkiem, że jej autor odważnie się pod nią podpisze
XV Festiwal Szekspirowski Agnieszka Kochanowska Teatr Dotychczasowe edycje gdańskiego Festiwalu Szekspirowskiego pokazują, że twórczość wybitnego Anglika w teatrze staje się najczęściej zbiorem klisz i cytatów, które znamy na pamięć. Jubileuszowa XV. odsłona okazała się przyjemnym zaskoczeniem
UWAGA NA KULTURĘ!: Partnerstwo Wschodnie dla teatru Rozmowa z M. Keil, G. Injacem, J. Wichowską Teatr „W krajach postradzieckich teatr nadal jest tylko pewną kategorią estetyczno-formalną, odległą od współczesności”. O East European Performing Arts Platform opowiadają Marta Keil, Joanna Wichowska i Goran Injac
PRZED EUROPEJSKIM KONGRESEM KULTURY: Człowiek to piękne zwierzę Rozmowa z Jan Fabre Teatr Interesuje mnie to, jakie płyny ustrojowe mają znaczenie polityczne, filozoficzne, społeczne. Żyjemy w społeczeństwie, w którym ludzie stali się bezwonni. A przecież pachniemy, pocimy się
Pippo Delbono: „La Rabbia” Marta Bryś Teatr „La Rabbia” z 1995 roku, pokazana na Krakowskich Reminiscencjach Teatralnych, to hołd Pippo Delbono dla Pasoliniego, a jednocześnie okazja do przyjrzenia się teatralnym początkom słynnego Włocha
Nekrolog dla starej Europy Rozmowa z Alvisem Hermanisem Teatr Podobnie jak Iwaszkiewicz, mam obsesję na punkcie przeszłości. Zawsze byłem dumny z tego, że robię teatr radykalnie staromodny
Chłodne panny Tomasz Kireńczuk Teatr Łotysz Alvis Hermanis – jeden z najwybitniejszych współczesnych reżyserów europejskich – zrealizował w Modenie „Panny z Wilka” według Iwaszkiewicza
Święta naiwność Joanna Wichowska Teatr „11 and 12” Brooka razi anachronizmem. Teatralna wypowiedź o tolerancji, formułowana w epoce postkolonialnej, wymaga bardziej wnikliwych narzędzi, niż tylko umiejętność snucia egzotycznych historii
WIEDEŃ: Czy nadal boimy się ojcobójców? Julia Holewińska Sztuka Hermann Nitsch jest ostatnim aktywnym twórczo Wiedeńskim Akcjonistą. Czy 70-letni dziś, siwobrody artysta wciąż jest pociskiem, który może rozpalić ogień w statecznych wiedeńczykach?
DIALOG – WROCŁAW: Pokonany przez „Idiotę” Marta Bryś Teatr Tym razem eksperyment Nekrosiusa zakończył się porażką – trwający niemal sześć godzin „Idiota” to spektakl solidny i przemyślany, ale wtórny wobec powieści, a w rezultacie nużący
Zatapianie znaczeń Ewelina Godlewska-Byliniak Teatr Garcia nie tworzy w „Versus” spójnej narracji, nie opowiada żadnej fabuły, której w jego spektaklu po prostu nie ma. Zamiast niej stwarza strukturę, która wchłania wszystko, nic nie dając w zamian