Być i nie być Rozmowa z Iwoną Nowacką Teatr Przekład jest dla mnie podobny do pracy aktorki i aktora. Dostajesz materiał, który masz przez siebie przepuścić i zinterpretować. Jeśli jestem na próbach, cały czas wsłuchuję się, gdzie ktoś coś inaczej przeczyta, bo to często lepsze rozwiązania – mówi tłumaczka niemieckich dramatów
Czuję ulgę Rozmowa z Tomaszem Koniecznym Muzyka Zrobiłem wszystko, żeby nie śpiewać, a zostałem śpiewakiem. Więc tak chyba musiało być. Nie wierzę w przypadki – rozmowa z pierwszym Polakiem, który wystąpi na festiwalu wagnerowskim w Bayreuth
Błyszczeć w kolektywie Robin Detje Teatr W czasie zajęć studenci jęczeli, kiedy tylko Frank Castorf otwierał usta i zaczynał jedną ze swoich niekończących się tyrad. Jednak jakimś cudem wkrótce wzbudził ich zainteresowanie — fragment monografii
Dramaturgie opieki i sfery niepewności Florian Malzacher Teatr Reżyserzy Rimini Protokoll to niekoniecznie mili ludzie. Starają się chronić swoich wykonawców, jednak stawiają im także wysokie wymagania – fragment właśnie wydanej książki „Rimini Protokoll. Na tropie codzienności”
Niedokonana rewolucja? Joanna Krakowska Teatr W „Pod okupacją mediów” Dorota Sajewska domaga się od sztuki radykalizmu, ale sama żadnego ryzyka nie podejmuje
Doświadczać. Theatertreffen 2012 Piotr Gruszczyński Teatr Podczas berlińskiego festiwalu po raz pierwszy spotkałem się z teatrem, którego doświadczenia nie jestem w stanie jednoznacznie nazwać czy uporządkować, do którego mogę się tylko zbliżyć
Inna lekcja ekspresjonizmu Paweł Mościcki Teatr Teksty niemieckich ekspresjonistów mogą okazać się rodzajem trzeciej drogi dla „młodego“ polskiego teatru. Chcą przekroczyć realizm poprzez intensyfikację teatralnych znaków, a nie ich dekonstrukcję
Snuff Revolution Anka Herbut Teatr „Wolność jest kurwą” – mówi w swojej najnowszej premierze Frank Castorf. Jego „Dama kameliowa” zrealizowana w paryskim Odeonie to wielowątkowy zapis rozpadu utopii równości i braterstwa
Gra o własną zasadę gry Adam Radecki Teatr W teatrze Pollescha na scenie panuje obfitość, sprawnie skonstruowana nadwyżka sensów, a jednak wyczuwalne jest poczucie zagrożenia. Tym zagrożeniem jest sam tekst – jego strategiczność
Polski Tanztheater? Anna Królica Teatr Ciekawe, że w 1973 roku powstał zarówno Tanztheater Wuppertal Piny Bausch w Niemczech, jak i Polski Teatr Tańca – Balet Poznański. Oba te teatry inicjują nową tradycję myślenia o tańcu, ale są sobie formalno-estetycznie obce
Pieniądze to nie wszystko, ale już po wszystkim... Agnieszka Hudzik Teatr „Kupieckie kontrakty” w reżyserii Miśkiewicza nie mają ambicji radykalnego manifestu w histerycznym stylu Franka Castorfa. O polskiej i niemieckich inscenizacjach Jelinek pisze Agnieszka Hudzik
Sztuki dydaktyczne Agata Chałupnik Teatr „My, wschodni Europejczycy, Czarnuchy Europy” – tak twórcy festiwalu „Walka Czarnucha z Europą” określają w programie miejsce, z którego chcą mówić o doświadczanym przez nas w ciągu ostatnich kilku lat społecznym i ekonomicznym kryzysie