Wrogie przejęcie Jakub Socha Film Smarzowski jest przekonany, że z dzisiejszą widownią trzeba rozmawiać przy użyciu młotka. Zagęszcza więc, kumuluje, żeby tylko przyciągnąć ludzi do kina, a potem walnąć im prawdę między oczy. Tylko co wtedy, gdy człowiek przyzwyczai się już do młotka?
Mapa nieznanego terytorium Iwona Kurz Obyczaje Nie sposób przecenić znaczenia „Kleru” i „Tylko nie mów nikomu”, niezależnie od różnicy rodzaju i formy. Oba wprowadziły w sferę publiczną to, co było dotąd domeną prywatnych przemilczeń
Moc spotkań Rozmowa z Mikołajem Trzaską Muzyka Andrzej Stasiuk powiedział mi niedawno piękną rzecz: „Żeby się spotykać, trzeba ze sobą pracować”. Na tym polega sens muzyki improwizowanej. Nie ma kompozytora, który ustawia dźwięki, ale jest kilku muzyków grających razem
Wołyń nie potrzebuje metafory Rozmowa z Witoldem Szabłowskim Obyczaje Jeżeli Ukraińcy przyjmą do wiadomości wołyńską zbrodnię, a my zrozumiemy, że istnieje też inna, chlubna karta w historii UPA, jeżeli każdy spuści odrobinę z tonu, to będziemy w stanie się dogadać – mówi autor „Sprawiedliwych zdrajców”
Zerwany film Jakub Socha Film W „Wołyniu” Smarzowski przelicytował wszystkich polskich filmowców w dosadności obrazowania śmierci, jednak pomysł, by zamienić kino w wielki symulator autentycznej masakry, wydaje mi się zwyczajnie nietrafiony
Po pierwsze: nie pij! Jakub Socha Film Odpada w filmie coś, co przesądzało o sile książki – gorączkowa próba zagadania swojego uzależnienia, opowiedzenia go raz jeszcze, opowiedzenia go tak, by dało się uwierzyć, że wszystko może się jeszcze inaczej potoczyć
Wstrząsy moralne Krzysztof Świrek Film Najnowszy film Smarzowskiego buduje efektowną moralną tezę. Brzmiałaby ona mniej więcej tak: zanim zaczniemy oburzać się na oszustwa i podłości możnych tego świata, przyjrzyjmy się sobie
Za naszą i waszą wolność Joanna Ostrowska Film Powojenna codzienność budzi strach i rzadko jest wykorzystywana jako materiał filmowy, bo nie ma w niej miejsca na ostre podziały, łatwe odpowiedzi i gromkie manifesty. Smarzowskiemu udało się w „Róży” pokazać „obciążoną polską pamięć”
Wyjście z antykwariatu Jakub Socha Film W „Rewersie” Borysa Lankosza i „Domu złym” Wojtka Smarzowskiego nie ma zdarzeń historycznych, jest za to praca pamięci, wykonywana przez bohaterów niesztandarowych, nieoficjalnych, prywatnych