Не завжди добрі звірі Оксана Семенік Україна Примаченко не боялася атома, але переживала, чи не будуть боятися люди її «заражених» картин? Навіть в моменти апокаліпсису для неї було важливо, щоб її мистецтво бачили
129 lat, 4 miesiące i 11 dni Stach Szabłowski Sztuka Wystawę „Henryk Stażewski. Późny styl” – późny, ostatni projekt z programu zaplanowanego w Muzeum Sztuki w Łodzi zanim przydarzyła mu się „dobra zmiana” – można widzieć jako swego rodzaju testament
Powrót ośmiornicy Bartosz Nowicki Muzyka Po płycie inspirowanej twórczością dwudziestowiecznych kompozytorów Marek Pospieszalski i jego oktet biorą na warsztat muzykę rodzimych kompozytorek. Pomysł, który zaistniał ad hoc jako stypendialny projekt, ma szansę na stałe wpisać się w kanon polskiego jazzu
Obserwator spoza czasu Jan Błaszczak Muzyka Jeśli to Davida Bowie’ego nazywa się twórcą kameleonem, a największą artystyczną woltę przypisuje się Scottowi Walkerowi, to tylko dlatego, że Johnowi Cale’owi przychodziło to po prostu zbyt łatwo
Powrót z gwiazd Karol Sienkiewicz Sztuka Trudno o bardziej odległe wizje muzeum niż na wystawach „Obywatele kosmosu” oraz „I ogień, i popiół” w Łodzi. Gorzej, że istnieje dla nich przyziemny kontekst – konkurs na stanowisko dyrektora Muzeum Sztuki prawdopodobnie wygrał Andrzej Biernacki
Muzyka brazylijska z Bydgoszczy Rozmowa z Kubą Ziołkiem Muzyka Nie mam już ochoty dokładać cegiełki do rozwoju „rockowej alternatywy” czy „rockowej awangardy”, z którą byłem do tej pory kojarzony. Znajduję inspiracje gdzie indziej
Zjadanie filmu Marcin Stachowicz Film Struktura „Historii filmu awangardowego” jest wielkim garem, do którego cały czas wpadają nowe składniki: dadaiści mieszają się z symfonią wielkomiejską, Germaine Dulac tworzy gęsty sos pod pierzyną z queerów Jacka Smitha. Nie mówię, że to źle, raczej – średnio „ogarnialne”
Patrz, czy się złamie Rozmowa z Nat Rahą, Luke'em Kennardem, Tomaszem Bąkiem i Radosławem Jurczakiem Literatura „W języku grać można o wszystko, wszystkie elementy konstrukcji językowej mogą być użyte w służbie ekspresji i konstrukcji znaczeń. Musimy pamiętać, że istnieją inne sposoby myślenia, postrzegania, życia i działania w świecie” – mówią poetki i poeci w dyskusji o eksperymentowaniu
Kamera rodzaju żeńskiego Iwona Kurz Sztuka Słaba widoczność awangardowych działań w Polsce lat 70., redukowanych często do kilku grup czy nazwisk, szczególnie mocno uniewidacznia kobiety, również dlatego, że mniejsze były ich ówczesne możliwości funkcjonowania w obszarze sztuki
Praktyka duchologiczna Kasia Jaroch Muzyka Ukraińska wytwórnia Shukai przeczy opinii, że w ZSRR nie robiono ani muzyki współczesnej, ani eksperymentów elektroakustycznych. Większość takich projektów w obawie przed represjami po prostu nigdy wcześniej nie opuściła domowego studia
Wymyślanie awangardy Antoni Michnik Muzyka Fikcyjne archiwa tworzą równoległe historie muzyki eksperymentalnej oraz dźwiękowych poszukiwań. Współczesny zwrot w ich stronę wynika z marzenia o światach, które wyglądają i brzmią inaczej
Polska, klasyczna, radykalna Rozmowa z Radical Polish Ansambl Muzyka Radical Polish Ansambl chce odebrać słowa „radykalność” i „polskość” grupom, które je zawłaszczają. Chcemy też jednak odebrać „ludowość” osobom, którym kojarzy się ona z biesiadą