Mężczyzna ma prawo Oksana Shchur Obyczaje Czy moi zmarli mieli prawo skorzystać z prawa do nieumierania? Czy byłabym szczęśliwa, gdyby przekraczali granicę w nakryciach głowy, spódniczkach i z fałszywymi dokumentami, a teraz odkorkowywali białe wytrawne w salonie mojego berlińskiego mieszkania?
Nikita Oksana Shchur Obyczaje „Za to kocham Berlin – to miasto uchodźców, każdy z nas ma swoją historię ucieczki przed wojną”, wzdycha Nikita, miły facet, dysydent, dziennikarz z rosyjskim paszportem
Rzucenie ciała do walki Zofia Nierodzińska Sztuka Wystawę w Katowicach łączy z tą w Berlinie wyjście poza pole sztuki, edukacyjny i aktywistyczny charakter. Instytucja pełni tu funkcję sojuszniczą, wspierając postulaty grup mniejszościowych
Klasyczne uniformy Marcin Bogucki Muzyka Jak wytłumaczyć popularność berlińskich koncertów Classic Meets Fetish? Oczywiście może chodzić o kontrast – połączenie uduchowionej muzyki klasycznej oraz subkultury BDSM celebrującej ciało i seksualność. Czy dałoby się jednak znaleźć cechy wspólne tych dwóch światów?
Już tu nie mieszkamy Jakub Orzeszek Muzyka Bohaterem pierwszej od sześciu lat płyty Einstürzende Neubauten jest Berlin, miasto błąkających się duchów. Słyszymy ich lunatyczne pieśni, gdy snują się po swoich dawnych miejscach
Dźwięki z podziemia Rozmowa z Konstantym Usenką Muzyka W kinach głośne „Lato” Kiryła Serebrennikowa, w księgarniach „Buszujący w barszczu” Konstantego Usenki. Jest okazja, by przyjrzeć się bogactwu muzyki z rosyjskiego undergroundu. Od ikon popkultury i przetrąconych przez ZSRR weteranów po nowe feministyczne gwiazdy i grime z blokowisk
Blade sny postproroków Karol Sienkiewicz Sztuka Kuratorzy Berlin Biennale 10 stawiają sprawę jasno: nie szukamy wielkich idei, ratujemy co się da, może uda się na tym coś zbudować. Efektem jest skromna wystawa, bez tezy i bez wigoru
Silna dziewczyna Mateusz Mondalski Muzyka Historie osób trans kojarzyły się od zawsze z tragediami: depresją, myślami samobójczymi, życiem na wewnętrznym i zewnętrznym wygnaniu, bezdomnością. Życie Juliany Huxtable jest budującą antytezą dla takich scenariuszy
Coś nas omija Piotr Tkacz-Bielewicz Muzyka W tym roku hasłem przewodnim berlińskiego CTM było „Turmoil” – zgiełk, wrzawa. Prawdziwa klęska nadmiaru, odbiorcom proponowano zestawy trzech lub czterech wydarzeń jednocześnie, z których przynajmniej jedno było światową premierą
PODKAST ODBIORNIK ODBIORNIK (2): Wesoły brat inwigilacji Anna Desponds / Agnieszka Słodownik Media Wiosenny odcinek podkastu ODBIORNIK, a w nim korespondencja z Krakowa, Berlina i Nowego Jorku. Rozmawiamy o festiwalu transmediale, wystawie Laury Poitras, inwigilacji, nowej estetyce i kryzysie kultury zrób-to-sam
Algorytmy nie zgadzają się ze sobą Monika Pasiecznik Muzyka Na MaerzMusik mało jest koncertów, których bohaterami mogliby czuć się kompozytorzy. Berliński festiwal akcentuje doświadczenie muzyki, a nie samą muzykę. Kompozytor jest jedynie instrumentem do wykreowania tego doświadczenia
Poza reżim postępu Monika Pasiecznik Muzyka Tym razem kuratorów berlińskiego festiwalu MaerzMusik interesowało wszystko, co związane z czasem: jego aspekty społeczne, muzyczne, ekonomiczne