Wyjąwszy Moniuszkę Adam Wiedemann Muzyka Zestawianie Chopina i Moniuszki wydaje mi się pomysłem dość chybionym. Całą tę „moniuszkowskość” uważam za pójście na łatwiznę, podczas gdy pozostają do odrobienia takie tematy jak „Chopin a wieś”, „Chopin a rewolucja” czy „Chopin a awangarda” – relacja z XV edycji Chopin i Jego Europa
Bachusy i Bachantki Adam Wiedemann Muzyka Chopin i Bach? Ta koneksja wydaje się nieco nadymana. Chopin był uzależniony od muzyki uznawanej dziś za niedobrą. Chciał pisać jak Moscheles, Hummel i Field, a że mu się „nie udawało” to już inna sprawa
Oklaskać? Wybuczeć? Adam Wiedemann Muzyka Warszawska publiczność do najcichszych nie należy. Mógłby to być naprawdę świetny występ, gdyby nie te natrętne owacje – relacja z 12. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa”
Festiwal czarnych koszul Adam Wiedemann Muzyka Na festiwalu „Chopin i jego Europa” muzycy wyglądali, jakby przyszli prosto z domu. Na ekstrawagancję pozwolił sobie jedynie Lisiecki, który wystąpił w muszce w groszki i takichże skarpetkach. Inną widoczną modą było granie wszystkiego z nut
Chopin i Jego Europa po raz 10 Adam Wiedemann Muzyka W dniu rozpoczęcia festiwalu umarł profesor Ekier. Nie wiem, co sobie taki festiwal myśli, kiedy otwiera go chwila ciszy po sławnym szopeniście, podczas której odzywa się czyjś telefon. Zapewne myśli: nie udam się
Chopin i jego Europa (2011) Marta Nadzieja Muzyka Na tegorocznym festiwalu „Chopin i jego Europa” częściej można było zobaczyć przy fortepianie kobiety. Ale tym razem hasło „pianistka” nie odsyłało tylko do Marthy Argerich
Grigory Sokolov w Warszawie Marta Nadzieja Muzyka Przyjeżdża, gra program, bisuje, odjeżdża. I wraca. Oczywiste? Nie. Każdy dźwięk jest obietnicą kolejnego. W każdym koncercie odbija się już następny
Kompozycje psychologiczne Rozmowa z Paolo Giacomettim Muzyka Mówi się, że Rossini nic nie robił, tylko jadł i pił. Z całą pewnością kochał życie, ale jeśli spojrzeć na jego biografię, to okaże się, że potrafił napisać operę w ciągu dwunastu dni. Nie mógł być leniem
Tożsamość Marthy Marta Nadzieja Muzyka Jej artystyczna potęga od lat się nie zmienia i wiąże się tylko z jednym: na Argerich się czeka. 22 i 23 sierpnia ta genialna argentyńska pianistka zagrała w Warszawie