Aphex Twin Peaks Magdalena Koryntczyk Muzyka Być może przez jakiś czas Aphex Twin mieszkał na spodzie mapy, podobraziu świata, za malaturą. A teleportujące za podszewkę rzeczywistości wejście kryło się w koncentrycznym leju w dalekiej Kornwalii – esej o elektryczności z okazji wydania rozszerzonej wersji albumu „Selected Ambient Works Volume II”
Odległe sny Piotr Mirski Film „Diuna” wydaje się na zmianę obfita w znaczenia i pretensjonalna, lecz podrasowany stylistycznie spektakl nie zawodzi ani przez chwilę
Wielki sen o złych czasach Krzysztof Świrek Film Po trzeciej serii „Twin Peaks” widać wyraźnie, że Lynch miał tym razem wolną rękę, ta swoboda przełożyła się na piorunujący efekt. Jeszcze długo będzie się te kilkanaście odcinków oglądać, komentować, szukać w nich – oczywiście czegoś innego niż odpowiedzi na pytanie „Kto zabił?”
Wstęga Möbiusa Adam Suprynowicz Muzyka Profanacja dzieła kultowego – tego, według reżyserki Natalii Korczakowskiej, dokonują Elfriede Jelinek i Olga Neuwirth, tworząc kompozycję operową na kanwie filmu Davida Lyncha „Zagubiona autostrada”
Wszystko wiedzieć, rozumieć, kontrolować Rozmowa z Natalią Korczakowską Muzyka Niemożliwa jest operowa inscenizacja „Zagubionej autostrady” w całkowitym oderwaniu od filmu. Całą tajemnicę i grozę naszej egzystencji, którą David Lynch jak nikt inny potrafi zawrzeć w obrazie, kompozytorka Olga Neuwirth ujęła w dźwięku. Rozmowa z reżyserką Natalią Korczakowską
Gdy szatan nie zdobi człowieka Paweł Soszyński Teatr W „Diable” Rychcika tajemnicze „R” wydobyte spod paznokcia Laury Palmer będzie jego własnym inicjałem. To on przeprowadzi proces demontowania diabelskiego wymiaru rodzinnej zbrodni
„David chce odlecieć”,reż. David Sieveking Michał Walkiewicz Film Najpierw w Berlinie słyszymy bez mała hitlerowskie orędzie do narodu, podparte planami wzniesienia Wieży Niepokonanych Niemiec, potem Lynch z łopatą kładzie kamień węgielny pod szkołę dla medytujących. Odautorski komentarz w zasadzie nie jest tu potrzebny
DRŻENIE: Filmowe ofiary pragnienia Krzysztof Świrek Film Wzniosłość i śmieszność wedle formuły Slavoja Žižka, śmiech i łzy według Bataille'a cechują także próby opowiedzenia o seksualnym pragnieniu
Kto zabił agenta Coopera? Jakub Socha Film Trudno odbierać serial Frosta i Lyncha na poważnie, nie sposób za to się na nim nie śmiać. Energia komiczna wytwarzana przez postaci jest naprawdę tak duża, że przysłania toczące się śledztwo, a przede wszystkim pulsujące gdzieś na marginesie świata i w jego korzeniach zło
Dupa i dusza Łukasz Maciejewski Film Walerian Borowczyk najpierw pokazał Polsce (rozebranej i ubranej), że animacja jest sztuką, a następnie pokazał światu (rozebranemu), że filmowy Eros jest seksualny