Wbrew naturze Aleksander Borszowski Film „Drive My Car” zapewniło Ryūsuke Hamaguchiemu niemal setkę nagród z Oscarem na czele, ale nie aprobatę jego mentora. „Zła nie ma” to zupełnie inna historia
Okruchy Darek Arest Film Hirokazu Koreeda w „Monsterze” odsłania przed widzem karty powoli, pozwalając swobodnie wybrzmiewać domysłom, podszeptom i uprzedzeniom, by uczynić je integralną częścią opowiadania
Proces odbudowy Rozmowa z Ryūsuke Hamaguchim Film Znajomy powiedział mi, że opowiadania Harukiego Murakamiego przypominają styl moich filmów i że mogą mi się spodobać. Rzeczywiście, gdy zacząłem się w nie wgłębiać, poczułem, że wszystkie mają podobną atmosferę do tego, czego sam szukam – mówi jeden z najciekawszych japońskich reżyserów, którego najnowszy film właśnie wchodzi do kin
Fajer i fajerwerki Darek Arest Film Ona jest skromna, cicha i zamknięta w sobie, on pewny siebie, nonszalancki i tak spontaniczny, że pewnego dnia wychodzi kupić buty i już nie wraca. „Asako. Dzień i noc” to ironiczna love story, która zamienia się w dziwnie pogodną opowieść o rozczarowaniu
Niewidzialni ludzie Rozmowa z Hirokazu Kore'edą Film Krytycy przyrównują mnie często do nestora japońskiej kinematografii – Yasujirō Ozu. Trudno mi się z tym stwierdzeniem zgodzić, ale przyjmuję je jako największą z możliwych pochwał. Postanowiłem, że będę zwyczajnie dziękował za wszelkie pochlebne komentarze
Samo życie Jakub Socha Film Hirokazu Koreeda to jeden z najciekawszych autorów współczesnego kina. W „Naszej młodszej siostrze” daje prawdziwy popis swojego stylu
Z powrotem w ciele – Shin'ya Tsukamoto Krzysztof Świrek Film Cała wzniosłość filmów Tsukamoto zaczyna się od tego, że bohaterowie dostają ciężkie lanie. I wtedy właśnie, na granicy życia i śmierci, zazwyczaj pojawia się nagroda, jakby na chwilę przywrócona łączność z rzeczywistością
Cudowności wojny Darek Arest Film Kłopotliwa prawda jest taka, że „Grobowiec świetlików” jest nie tylko filmem „ładnym”, ale do tego jeszcze „wzruszającym”. Jednak nie ma za co przepraszać – to kawał kina
Samuraj rewolucji Jakub Majmurek Film 15 stycznia zmarł Nagisa Ôshima, jeden z najwybitniejszych reżyserów japońskiego kina
Różowe kino Rafał Tomański Film Gdy Izanami odezwała się jako pierwsza do Izanagi, z ich związku powstały upośledzone dzieci. Kiedy to bóg zagadał pierwszy, z miłosnych igraszek narodziły się japońskie wyspy. Czy ktoś jeszcze ma jakieś wątpliwości, dlaczego tak bardzo dręczy się kobiety w japońskim różowym kinie?
Kino erotyczne jako kino autorskie Rozmowa z Yumi Yoshiyuki Film Osoby starsze, które nie znały kiedyś takich wynalazków jak DVD, były przyzwyczajone do tego, że można się masturbować w miejscach publicznych, jak np. kino – mówi Yumi Yoshiyuki, gwiazda japońskiego kina pinku-eiga
Ozu.Samotność późną jesienią Bartosz Żurawiecki Film Yasujiro Ozu żył równo 60 lat, zmarł na raka w dniu swoich urodzin, 12 grudnia 1963 roku. Zaledwie kilkanaście miesięcy po śmierci matki, z którą mieszkał całe życie. Nigdy się nie ożenił, z nikim nie związał, choć małżeństwo to jeden z głównych tematów jego twórczości