Do zobaczenia nocą Jakub Socha Film Nagrodzoną Złotym Niedźwiedziem „Ciało i duszę” można nazwać romansem, film przypomina slalom przez różne przeszkody, którego metą jest miłość. Jest to jednak romans inny niż wszystkie, zaczyna się w rzeźni
Dzika wschodnio-europejska bestia Rozmowa z Kornélem Mundruczó Film Żyjemy w brutalnych czasach i mój film stara się oddać ich nerw. Pokazuję Budapeszt jako miasto chaotyczne, nieprzewidywalne, niebezpieczne – mówi reżyser „Księżyca Jowisza”
Niedorzeczność Henryk Grynberg Film Wbrew zapowiedziom „Syn Szawła” nie wnosi do tematu Holokaustu nic nowego – prócz mocniejszej niż zwykle dawki dosłownie nagiej przemocy
„To, co zobaczysz, będzie jeszcze gorsze” Iwona Kurz Film Oglądanie „Syna Szawła” jest udręką. Przede wszystkim z powodu rzeczywistości, na którą nie pozwala zamknąć oczu. Granicę cywilizacji wyznacza tu cmentarz, a jej strażnikiem staje się Saul
Uczcie się dzieci, uczcie Andrzej Werner Film Zdarzało mi się słyszeć niejednokrotnie, że filmy Szásza są chłodne, zdystansowane. Dotyczy to także „Dużego zeszytu”. Trzeba być jednak ślepym, żeby nie dostrzec stłumionego przerażenia, ukrytego za spokojną relacją
Boli, kiedy się śmieję Rozmowa z Györgym Pálfim Film „Każda scena została już kiedyś nakręcona. Przestrzenią wolności może być jednak nieskończona ilość wariantów, w jakie łączymy ze sobą poszczególne obrazy” – mówi György Pálfi, autor „Swobodnego spadania”
„To tylko wiatr”, reż. Benedek Fliegauf Adam Kruk Film Sprzeciw Fliegaufa wobec odradzania się w Europie postaw faszystowskich nie przypomina w niczym ulotki Amnesty International
„Grabarz”, reż. Sándor Kardos Jakub Majmurek Film Krótka proza Rilkego stała się punktem wyjścia do eksperymentu. Na tyle radykalnego, że nasuwa się pytanie: na ile „Grabarz” w ogóle jest filmem kinowym?
Historie rozpadu Agnieszka Jakimiak Film „Koń turyński” staje się najbardziej dojmujący, gdy nie widzimy w nim przedstawienia świata pozbawionego Boga, lecz złożony splot absolutnej woli życia
„Łagodny potwór – projekt Frankenstein”, reż. Kornél Mundruczó Ludwika Mastalerz Film Podczas oglądania „Łagodnego potwora” narasta nieznośna tęsknota za hollywoodzkim ładem, gdzie każdy gładki klocek idealnie pasuje do drugiego. Tam przynajmniej ktoś za tę układankę odpowiada
Historie prawdziwe Iwona Kurz Film Widz „Janosika” obcuje z odmiennymi porządkami, które trudno uspójnić i w które trudno uwierzyć. Stąd wrażenie, że w filmie za dużo obrazów, a każdy odsyła do nieco innej historii i innej nieco prawdy