Roboty i rowery Maciej Kaczmarski Muzyka Przy okazji śmierci wpływowych postaci kultury często pada frazes: „Skończyła się pewna epoka”. W kontekście odejścia Floriana Schneidera z Kraftwerk brzmi to nie na miejscu. Epoka, którą zapoczątkował ten zespół, trwa nadal i nic nie wskazuje na to, aby miała się zakończyć
Wyspy Rafał Wawrzyńczyk Muzyka Widowisko „Wyspa szalonych” Pierre'a Jodlowskiego nie ma obecnie szans choćby na cień popularności, jaką ponad 100 lat temu zyskał obraz „Wyspa umarłych” Böcklina. XXI-wieczna muzyka skazana jest na trud organizowania sobie znaczenia na własną rękę
Wielkie marzenie Monika Pasiecznik Muzyka Niedawne amsterdamskie wykonanie obszernych fragmentów „Licht”, monumentalnego dzieła Karlheinza Stockhausena, brzmiało wprost oszałamiająco. Wraz z upływem czasu jego muzyka szlachetnieje, by nie rzec: klasycznieje, przechodząc z awangardy do szeroko pojętego kanonu kultury XX stulecia
Wenecka Jesień Krzysztof Kwiatkowski Muzyka Biennale Muzyki w Wenecji odbyło się po raz 61. Porównania z Warszawską Jesienią nasuwają się same
Mojżesz w Ameryce, czyli „Musikfest” w Berlinie Krzysztof Kwiatkowski Muzyka „Musikfest” skupia się przede wszystkim na dobrze już sprawdzonych pozycjach muzycznej współczesności. W tegorocznym programie znalazły się m.in. utwory Cage'a, Feldmana, Varèse'a, Barbera, Coplanda, Gershwina, Adamsa, Cartera, Strawińskiego, Schönberga, Eislera
Oj, za dużo tej sztuki! Polemiki K.Kwiatkowski / F.Lech Muzyka Gdyby Filip Lech potrzebował kiedyś bardziej oryginalnego punktu wyjścia do wypowiedzi o Stockhausenie w postaci jakiejś wątpliwie moralnej myśli, to służę przykładami – polemika Krzysztofa Kwiatkowskiego z recenzją książki Moniki Pasiecznik i odpowiedź autora
W „Rytuale superformuły” Filip Lech Muzyka W książce Moniki Pasiecznik – oprócz prezentu w postaci dysku z dziełami wszystkimi Stockhausena – brakuje naświetlenia krytycznych spojrzeń na kompozytora
Migawki z życia Krzysztof Kwiatkowski Muzyka „Momente” są w pewnym stopniu kroniką ewolucji muzyki Stockhausena w latach 1962-69. Ale nie tylko. Konstrukcyjne zasady dzieła łączą się bowiem z elementami intymnego życia kompozytora
Muzyka na Niedzielę Monika Pasiecznik Muzyka „Licht” to coś w rodzaju monumentalnej kosmicznej sagi. Karlheinz Stockhausen pracował nad nią ćwierć wieku i skomponował blisko 30 godzin muzyki. W kwietniu odbyła się premiera „Sonntag”, ostatniej części cyklu