Moc zaniechania Adam Suprynowicz Muzyka W „Mocy przeznaczenia” Verdiego uderzają schemat działania patriarchatu i obraz władzy rodzicielskiej i religijnej. Nie dziwi, że Mariusz Treliński i Marcin Cecko wokół tych wątków zbudowali nową inscenizację tej opery
Łowca jubilerów Marcin Bogucki Muzyka Mariusz Treliński próbuje stworzyć w operze „Cardillac” Paula Hindemitha psychodeliczny trip, z neonową wizją miasta przyszłości w tle. Nie da się jednak uzyskać takiej immersji w dziele, które kalejdoskopowo zmienia formy
Beczała do łez porusza Marcin Bogucki Muzyka Popularność „Halki” wynika ze strawnego podania historii nierówności klasowych w formie melodramatu. Mariusz Treliński próbował wyjść nieco poza ten schemat, ale nie zrezygnował z niego do końca. Nad klasowością w Polsce można tylko uronić łzę
Program rozwoju dyskotek Łukasz Strzelczyk Muzyka Założony w 1973 roku Riviera Remont, klub studencki Politechniki Warszawskiej, szybko stał się mekką artystyczną stolicy i miejscem wyjątkowym dla całego regionu za żelazną kurtyną. Centrum życia kulturalnego, towarzyskiego i alkoholowego. Niestety nie jest to historia z happy endem
Kto zabił króla Rogera? Marcin Bogucki Muzyka „Król Roger” Szymanowskiego, jedno z nielicznych arcydzieł w polskim repertuarze operowym, został w Teatrze Wielkim dosłownie zamordowany – rozjechany przez nietrafione zabiegi reżyserskie i ukatrupiony ciężką ręką dyrygenta
Opera na haju Marta Januszkiewicz Muzyka „Ognisty anioł” Prokofiewa to dzieło przesycone mistycznością, która u Trelińskiego nie ma żadnej racji bytu. W jego inscenizacji nie ma duchowości – są narkotyki, nie ma magii – ale są magiczne sztuczki
Uroki psychoanalizy Adam Suprynowicz Muzyka „Umarłe miasto” Ericha Wolfganga Korngolda to efektowne i dające dużo satysfakcji przedstawienie. Od lat jednak tęsknię za Trelińskim poszukującym. Czy reżyser pokaże jeszcze coś nowego, nawet kosztem wieczorów tak przyjemnych?
Paprochy w kalejdoskopie Gniewomir Zajączkowski / Szymon Żuchowski Muzyka W warszawskiej inscenizacji „Salome” pod względem muzycznym mieliśmy do czynienia z krokiem naprzód (zwłaszcza orkiestry!), ale pod względem reżyserskim – z wieloma niezrozumiałymi decyzjami
Smutna rewia Adam Suprynowicz Muzyka Tak właśnie osiąga się sukces: „Powder Her Face” było wejściem Thomasa Adèsa do pierwszej ligi muzyki brytyjskiej
Była sobie baśń Agata Kwiecińska Muzyka Mariusz Treliński powrócił w świetnej formie. Zestawił dwie jednoaktowe opery – „Jolantę” Piotra Czajkowskiego i „Zamek Sinobrodego” Béli Bartóka
Trójkąt za przesłoną z tiulu Rozmowa z Mikołajem Zalasińskim Muzyka „Treliński i Kudlička są trochę jak Robert i Vaudemont. Mariusz co chwilę zmienia nastrój, Borys stoi mocno na ziemi” – rozmowa z barytonem tuż przed premierą „Jolanty” Czajkowskiego w Operze Narodowej
Efekt nie rozwiązanej dominanty Małgorzata Dziewulska Muzyka W „Latającym Holendrze” Trelińskiego porządek libretta – konwencjonalnej XIX-wiecznej dramy – zdobył przewagę nad wyzwaniami podświadomości