Nie warto się obrażać na AI Rozmowa z Davidem Sypniewskim Media Zamiast toczyć jałowe spory, powinniśmy oswoić się z myślą, że generatywna sztuczna inteligencja nie zniknie. W przyszłości nadal będą potrzebni ilustratorzy, graficy i projektanci, tyle że właśnie dostali do rąk zupełnie nowe narzędzia
Kolekcjonując internet Ewa Drygalska Media Kiedy Beeple sprzedał cyfrową wersję swojej pracy za 69 millionów dolarów, internet i rynek sztuki zawrzały. To nie pomyłka, za JPG-a zapłacono 15 milionów dolarów więcej niż za „Nimfy” Moneta. Czym właściwie jest kryptoart?
Na martwej planecie nie będzie sztuki cyfrowej Ewa Drygalska Media W pandemii przyspiesza proces nabywania technologicznych kompetencji, zmieniają się sposoby komunikacji, rozumienia rozrywki, ale i osadzenie w rzeczywistości. W jaki sposób środowiska twórców cyfrowych odpowiadają na to przyśpieszenie? – relacja z festiwali PatchLab i Digital Cultures
Po nitce do kłębka Ewa Drygalska Media 33. edycja transmediale nosiła tytuł „End to End. The Eternal Network” i poświęcona była postsieciowemu rozczarowaniu. Berliński festiwal to współczesna wersja domu (technologicznych) strachów
Cyfrowi cenzorzy i roboty Piotr Szostak Media Nie oglądasz na Facebooku pornografii dziecięcej, egzekucji przeprowadzanych przez ISIS i streamowanych samobójstw, bo ktoś na Filipinach zobaczył je za ciebie i usunął. Filtrem mediów społecznościowych są póki co żywi ludzie
Dzieła powinny podróżować w czasie Rozmowa z Constantem Dullaartem Media Nie potrzebujesz specjalnej folii, powierzchni, opakunku, specyfików przeciw insektom, znaczków, stempli, poziomu wilgotności. Ale cyfrowa twórczość też potrzebuje opieki
Kultura cyfrowa istnieje Agnieszka Słodownik Media Jesteśmy niewątpliwie utopieni w interfejsach, kodach, ekranach. Cyfrowość doczepiona do kultury nie jest tylko powierzchownym seksapilem. O tym, gdzie nas zastała konferencja Digital Cultures
Efekt ekranu Redakcja Media O wirtualnej rzeczywistości, elektronicznej literaturze, zjawisku slow web; o starych technologiach, które się nie udały; o algorytmach, które piszą książki; o postinternecie, prywatności i sucharach – z okazji FINAŁU NInA podsumowujemy ostatnią dekadę kultury cyfrowej
Niejedno medium Rozmowa z Jayem Davidem Bolterem Media Przyszłość kultury wysokiej – nie tylko z powodu poszerzonej rzeczywistości, ale też innych technologii cyfrowych – pozostaje taka sama jak wcześniej. Upadek hierarchii kultury nastąpił, zanim komputer stał się medium
Zaiks i remiks Piotr Tkacz-Bielewicz Muzyka Tracimy coraz więcej tekstów kultury. Mnóstwo muzyki analogowej już nigdy nie wejdzie w obieg, bo nie zostanie ona nigdy zdigitalizowana. Nie wiemy, ile zasobów przepadło, gdy zakończyły działalność Audiogalaxy czy eMule
Staliśmy się mediami Marek Krajewski Media Źródłem trapiących nas bolączek nie jest nadmiar treści, ale ich brak. Nie może być inaczej, skoro media komunikują dziś przede wszystkim istnienie innych mediów, do nich odsyłają i od nich są zależne
Gorączka cyfrowego archiwum Michał Gulik Media Perwersyjny kapitalistyczny imperatyw: „bądź sobą!” dziś, w dobie technologii samooptymalizacji, brzmi jeszcze bardziej przewrotnie: „bądź lepszy w byciu sobą!”. Relacja z transmediale