Muzyka spod tafli lodu Ivan Shelekhov Muzyka Nie można jej nazwać naiwną idylliczką, chodzi jej raczej o uznanie podmiotowości żywego, pozaludzkiego świata. Czy w czasie wojny można pozostać Switłaną Nianio?
Przesuwanie ściany Bartosz Nowicki Muzyka Przeskok z jednej nowej płyty Lotto do drugiej może wywołać szok. Bo jeśli „Axolotl” jest zgiełkliwym mechanizmem powtórzeń, to „Summer” wydaje się jego przeciwieństwem, wersją unplugged
Światło LED w tunelu Jakub Knera Muzyka U Marty Forsberg kompozycje tlą się zaledwie i niemal zastygają. Przełamanie następuje czasem dopiero w piętnastej minucie utworu. Idealne ćwiczenie z uważności
Nowa herstoria organów Bartosz Nowicki Muzyka Ożywienie we współczesnej muzyce komponowanej na organy piszczałkowe jest dość zaskakujące. To w końcu instrument bardzo elitarny. Grupa młodych kompozytorek, wymykających się gatunkowym podziałom, pisze od kilku lat nowy rozdział jego historii
Muzyka taneczna Monika Pasiecznik Muzyka Lucia Długoszewski mimo rozlicznych talentów i sukcesów kompozytorskich została wypchnięta z historii i wiedzą o niej tylko wtajemniczeni. Wydawnictwo Bôłt Records próbuje nadrobić te braki
Muzyka totalna Michał Wieczorek Muzyka Wacław Zimpel już dawno porzucił scenę jazzową na rzecz imprez szeroko pojętej muzyki eksperymentalnej. Album „Massive Oscillations” jest więc logicznym krokiem w jego karierze. Zbiera wszystkie dotychczasowe fascynacje: drony, indyjskie ragi, elektronikę, jazz, krautrock i minimalizm
Polska, klasyczna, radykalna Rozmowa z Radical Polish Ansambl Muzyka Radical Polish Ansambl chce odebrać słowa „radykalność” i „polskość” grupom, które je zawłaszczają. Chcemy też jednak odebrać „ludowość” osobom, którym kojarzy się ona z biesiadą
Chodząc po mieście Michał Wieczorek Muzyka Tegoroczna edycja festiwalu Sacrum Profanum 0kazała się bardzo zróżnicowana tematycznie i formalnie. Byliśmy świadkami występów nieśmiałych minimalistów i politycznych manifestów – czasem w ramach jednego dzieła
Architektoniczne oszustwo Rozmowa z Jakubem Certowiczem Sztuka W polszczyźnie istnieje słowo „apartament” – to duże, luksusowe mieszkanie. W tym kontekście termin „mikroapartament” dodaje małym mieszkaniom szyku i splendoru, ale jest językowym oszustwem
Opera użytkowa Adam Suprynowicz Muzyka Jednoaktowa opera Michaela Nymana „The Man Who Mistook His Wife for a Hat” jest elegancką, rozrywkową miniaturką dla miłośników gatunku, przyjemnym produktem użytkowym. Można wątpić, czy jest tu potencjał na coś więcej
Na oko Jakub Momro Sztuka Artyści na wystawie „Inny Trans-Atlantyk” fetyszyzują stosunek do technologii jako wielkiego generatora możliwości. Przypominają tym samym bardziej dzieci niż inżynierów czy profesorów
Granice dyskomfortu Adam Suprynowicz Muzyka Pietraszewski, od ubiegłego roku szef Sacrum Profanum, postanowił ponownie połączyć ogień z wodą, zestawiając ze sobą żywioły muzyki alternatywnej i współczesnej. Zapowiadał zadziornie „dyskomfort”, obcowanie z „innym”