Czy mnie jeszcze pamiętasz? Karol Sienkiewicz Sztuka Wystawa „Łzy szczęścia” przypomina, jak wiele działo się niegdyś w Zachęcie. Prace z jej kolekcji budzą wspomnienia, ale też obawy, że do Narodowej Galerii Sztuki wróci stare i tak już zostanie
Uzdrowić miasto Anna Pajęcka Sztuka Biennale Zielona Góra, rozpraszając swoje działania na wiele instytucji, zmusza gości i gościnie do namysłu nad przestrzenią, w której się poruszają
Bez duchownych i papieża Rozmowa z Kościołem Nihilistów Sztuka Mówimy, że wszystko jest już stracone i jedyne, co można zrobić, to zatańczyć nad własnym grobem. Paradoksalnie taka apokaliptyczna narracja może zmotywować ludzi do działania – Kościół Nihilistów z orędziem do świata
300: Cipki i kutasy wyklęte Dorota Sajewska i Karol Radziszewski Sztuka Sztuka, która radykalnie eksploruje seksualność, staje się niemożliwa w świecie mediów społecznościowych. Do tej wygładzonej estetyki przyczynia się zarówno poprawność polityczna, jak i przymus digitalnej atrakcyjności
Nie palcie instytucji, zakładajcie własne? Anna Pajęcka Sztuka Jeśli polityczny marsz przez instytucje potrwa dłużej, to artyści zrzeszeni w silne środowiska będą budować kontrpropozycję dla publiczności, tworząc inne przestrzenie wystawiennicze
2020: Na bogato, na nierówno Stach Szabłowski Sztuka Organizatorzy Biennale w Rydze chwalili się, że na ich wystawę nie poszedł ani jeden eurocent publicznych pieniędzy. Organizatorzy Biennale w Oslo – że nie mają w budżecie ani korony środków prywatnych. Którą ścieżką pójdzie rozwój branży artystycznej w Polsce?
Błędne przyrządy Karol Sienkiewicz Sztuka Moc fotografii Joanny Piotrowskiej leży w tym, jak łatwo można się w nich odnaleźć, mimo wyraźnej sztuczności aranżowanych przez nią sytuacji. Przeglądamy się w zdjęciach, instynktownie wyczuwając w sobie podobne, trudne do zwerbalizowania lęki
Ale jednak coś zostaje Rozmowa z Kojim Kamojim Sztuka – Nie chciałbym, żeby ta rozmowa była przygnębiająca. – Sporo smutku w pana pracach. – Nie widzę w swoich pracach smutku, nazywam to skupieniem
Drugi modernizm Łukasz Żurek Literatura Maciej Płaza sprawdza, na ile pewien sposób myślenia o literaturze nadaje się do pisania o naszym tu i teraz. „Robinson w Bolechowie” waha się między nową jakością a upadkiem w epigonizm
Krzemień czekoladowy, czyli powrót młodości Stach Szabłowski Sztuka Jedno z haseł przewodnich 8. Triennale Młodych brzmi „Nadchodzi czas”. Na co? Na zmianę warty? Na inną poetykę, na inne instytucje, wreszcie na inne umiejscowienie artysty w społecznym pejzażu?
Jak napisać „Dzieci z Bullerbyn 2”? Rozmowa z Krzysztofem Gawronkiewiczem i Łukaszem Gorczycą Sztuka Sztuka pozwala zmieniać perspektywę. Chcemy oswajać dzieci z myśleniem o tym, że są wolne w postrzeganiu świata. Mogą patrzeć na różne rzeczy lub sprawy do góry nogami – mówią twórcy „Bałwana w lodówce”, nowej książki dla dzieci o sztuce współczesnej
Lucim wciąż żyje Rozmowa z Moniką Weychert Sztuka Idee działającej we wsi Lucim Grupy 111 zostały zrozumiane opacznie i odrzucone przez środowisko. Posądzano ją o kolaborowanie z władzami, zwłaszcza gdy w 1980 ogłosiła Manifest Sztuki Społecznej. Wyprzedziła swoje czasy, a przez to wypadła z historii