Martwy las Karol Sienkiewicz Sztuka Wystawa „I w puszczy” przypomina o trwającym od kilku lat kryzysie uchodźczym na polsko-białoruskiej granicy, a przy okazji sprawdza, co sztuka jest w stanie unieść
Небо над Любліном Стах Шабловський Україна Якщо в Польщі й існує інституція, яка є не лише формальністю, а передусім мета-справою, маніфестом, перформансом, то це Лабіринт. А "Це лише виставка" – можливо, найважливіша виставка, яку зараз можна побачити в Польщі
Miejsce dla Marii Rozmowa z Magdaleną Ujmą Sztuka Chciałam odejść od poszukiwania odpowiedzi na pytanie, czy wielką artystką była, od ustawiania hierarchii, od traktowania sztuki jako zawodów, ze zwycięzcami i całą olbrzymią resztą zwyciężonych – mówi kuratorka wystawy „Maria Stangret. Gra w miejsca” w Cricotece
129 lat, 4 miesiące i 11 dni Stach Szabłowski Sztuka Wystawę „Henryk Stażewski. Późny styl” – późny, ostatni projekt z programu zaplanowanego w Muzeum Sztuki w Łodzi zanim przydarzyła mu się „dobra zmiana” – można widzieć jako swego rodzaju testament
Podnieca mnie rzeźba Alek Hudzik Sztuka Bogdan Ziętek był artystą, który nie pasował ani do cepelii, ani do galerii. Teraz jego drewniane rzeźby trafiają na właściwe miejsce, wraz z nimi wracają problemy, które w świecie sztuki nowe nie są
Lasy abakanów Karol Sienkiewicz Sztuka Wystawa w londyńskim Tate Modern to najlepsze, co przytrafiło się sztuce Magdaleny Abakanowicz od lat. I właściwe miejsce, by ją wreszcie (lub na nowo) zrozumieć
Kamera rodzaju żeńskiego Iwona Kurz Sztuka Słaba widoczność awangardowych działań w Polsce lat 70., redukowanych często do kilku grup czy nazwisk, szczególnie mocno uniewidacznia kobiety, również dlatego, że mniejsze były ich ówczesne możliwości funkcjonowania w obszarze sztuki
Podnawki Olga Wróbel Literatura „Projekt” Anny Sudoł, który mógłby wydawać się zjadliwą, groteskową satyrą świata sztuki, ostatecznie lokuje się na półce z przykrym realizmem
Nie było cięcia Rozmowa z Jakubem Banasiakiem Sztuka Stosowanie kategorii moralnych w badaniach nad PRL-em, w tym sztuką tego okresu, prowadzi na manowce. Dlatego nie interesuje mnie moralna ocena artystów – rozmowa z autorem książki „Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki”
Nowy rytm w trudnych warunkach Rozmowa z Gizelą Mickiewicz Sztuka Pracując nad wystawą, odnosiłam się do własnego doświadczenia. Starałam się jednak pozbawić je prywatnych szczegółów, zuniwersalizować, wyjąć z niego coś jakby rdzeń, który każdy może oblec w prywatne detale
Gorączka alkoromantyczna Iwona Kurz Sztuka Z książki i wystawy w Rastrze o związkach sztuki i wódki wyłania się obraz całkowicie męskiej kultury w zdeformowany sposób romantycznej – szablę zastępuje tu szklanka, zawsze pełna, ale zawsze oznaczająca pustkę
Światłowstręt Rozmowa z Wilhelmem Sasnalem Sztuka Kiedy z akademii zapędzaliśmy się do knajpy, to byliśmy nachlanymi, rozwydrzonymi gówniarzami. Teraz nie widzę takich ludzi. Choć zdarza mi się spotkać studentów popijających wino i pytających, jak zrobić karierę