Niebo nad Lublinem Stach Szabłowski Sztuka Jeżeli istnieje w Polsce instytucja, która jest nie tylko biurokracją, lecz również metadziełem, manifestem, performansem, to jest nią Galeria Labirynt. A „To tylko wystawa” jest prawdopodobnie najważniejszą wystawą, jaką można teraz zobaczyć w Polsce
Kilka godzin swobody Rozmowa z Martą Romankiv Sztuka Niektóre pracują w Polsce od ponad 20 lat, inne od niedawna. Dzięki inicjatywie artystki Marty Romankiv 13 kobiet z Ukrainy założyło pierwszy w Polsce związek zawodowy pracownic i pracowników domowych
Sztuka dla klimatu czy sztuka dla sztuki? Linn Burchert Sztuka Kreatywne formy protestu przeciw katastrofie klimatycznej nie zawsze udaje się uchronić przed kompromitowaniem i zawłaszczaniem przez muzea i tym podobne instytucje
Przeciw wojnie i faszyzmowi Aleksy Wójtowicz Sztuka „Guernika” nie tylko opowiada o bombardowaniu miasta Guernika y Luno, ale – proroczo – tworzy opowieść o Hiroszimie, My Lai, Warszawie i każdym innym miejscu, które doświadcza piekła wojny
Co kto sobie na swój temat wymyśli Rozmowa z Stanisławem Rukszą Sztuka Jestem ostrożny wobec postulatu sprawczości sztuki, ponieważ wiąże się z szukaniem nadzwyczajnego rezultatu. Pamiętajmy, że nawet pomoc społeczna nie potrafi osiągnąć nadzwyczajnego efektu. A my żądamy cudów. To pewnie przez konotacje sztuki z magią – mówi nowy dyrektor TRAFO w Szczecinie
Składanie ludzkości na nowo Rozmowa z franckiem leibovicim i Julienem Seroussim Media Nie próbujemy przekształcić materiałów prawnych w poematy. Próbujemy używać narzędzi i środków poetyckich, aby te materiały przetworzyć. Ale po przetworzeniu muszą powrócić do swojego pierwotnego środowiska
Technologie niepokoju Michał Gulik Media Nie sposób już myśleć o technologii jako narzędziu, które w każdej chwili możemy odłożyć na półkę. Technologia jest integralną częścią doświadczenia i niewidocznym komponentem każdego działania – relacja z 29. transmediale
Ulica zaskoczyła sztukę Stach Szabłowski Sztuka Gezi, Gezi, Gezi – to słowo jak zaklęcie powtarza się w dyskursie, który turecka kuratorka rozwija wokół Biennale. Na konferencji prasowej w styczniu 2013 zapowiadała, że jej wystawa poświęcona będzie „pojęciu sfery publicznej jako forum politycznego”. Co za zbieg okoliczności!
Akademik Andrzej Pałys Sztuka Wielkie tematy, rozmach, sztuka tworzona dla potężnych instytucji sprawiają, że można Żmijewskiego widzieć jako późnego kontynuatora akademizmu
„Niewczesne historie” w ms2 Joanna Kobyłt Sztuka Na tę wystawę warto było czekać. „Niewczesne historie” to ważny głos w dyskusji wokół sztuki społecznie zaangażowanej
Serce rośnie, kwiaty więdną Karol Sienkiewicz Sztuka Jacka Adamasa trudno nie darzyć sympatią. Nieudacznik? Pozytywny świr? Czy wzorowy obywatel? W bytomskiej Kronice trwa pierwsza od lat wystawa artysty
Reality Show Artura Żmijewskiego Nicola Trezzi Sztuka Na 7. Berlin Biennale nic nie wydaje się rzeczywiste. Nawet samo słowo biennale trąci fałszem, bo przecież nie mamy do czynienia z cykliczną, grupową wystawą. To jeden wielki projekt artystyczny Żmijewskiego. Dopóki tego nie dostrzeżemy, będziemy ulegać fikcji