Co zrobić z hybrydą? Michał Bajer Muzyka Choć modne i politycznie wskazane jest podkreślanie kolektywnego wymiaru wszelkiej działalności artystycznej, nie da się ukryć, że reżyserowanie wciąż niezupełnie straciło dawny urok autorskiej idei. To także udaje się w „Rusałce” Karoliny Sofulak
Co ludzie powiedzą Rozmowa z Karoliną Sofulak Muzyka Opery Brittena są jedną wielką medytacją na temat napięcia pomiędzy wrażliwą jednostką a zakłamanym społeczeństwem. „Albert Herring” to także Bildungsopera, opowieść o dorastaniu, o odkrywaniu samego siebie, o podróży wewnętrznej
Opera demokratyczna Stefan Drajewski Muzyka „Paria” Moniuszki w reżyserii Grahama Vicka daje fanowi opery rzadką okazję, by znaleźć się naprawdę blisko wykonawcy. Odbiorca może wybrać bohatera i śledzić go, jak w teatrze ulicznym. Widzi pot spływający z czoła śpiewaka
Granica groteski Marta Januszkiewicz Muzyka „Manru”, jedyna opera Ignacego Jana Paderewskiego, po latach nieobecności powraca w pełnej wersji na sceny polskich teatrów operowych
Słabość zwycięzcy Stefan Drajewski Muzyka Richard Wagner wiedział, że „Śpiewacy norymberscy” to dzieło nowatorskie. Do tematyki dostroił muzykę. W tej operze nastrój zmienia się co chwilę. Dobrze, gdy potrafi nadążyć za nim orkiestra
2018: Opera kosmiczna Adam Suprynowicz Muzyka Nowa, pełnowymiarowa opera na polskiej scenie to ciągle rzadkość. „Space Opera” Aleksandra Nowaka to utwór z dużym potencjałem: znakomity w warstwie muzycznej, ciekawy literacko, ale niedopracowany scenicznie
Lem według Meyera w Poznaniu Stefan Drajewski Muzyka Reżyser Ran Arthur Braun potraktował „Cyberiadę” jako współczesną odmianę „Baśni z tysiąca i jednej nocy”. Z jednej opowieści wypływa następna, a z tej – kolejna
Strawiński: kontrrewolucja Stefan Drajewski Muzyka Jacek Przybyłowicz w „Królu Edypie” oszczędził publiczności eksperymentów. Paul Julius w „Święcie wiosny” skoncentrował się na strukturze rytuału, czyli jego powtarzalności
I rozpadamy się sami. Wokół opery „Slow Man” Joanna Roszak Muzyka Coetzee nie objął librettem całej książki; wraz z Nicolasem Lensem, kompozytorem, skupił się na bliskich relacjach trzech postaci, postaci – jak mówi reżyserka spektaklu, Maja Kleczewska – „zawieszonych w trwaniu”
Operowy „Hamlet” Thomasa w Poznaniu Stefan Drajewski Muzyka Operowemu Hamletowi nie idzie o władzę, politykę, męską przyjaźń, rodzinę czy miłość. Jest obsesyjnie zafiksowany na śmierć
Trzy lata nie wyrok, czyli opera w Poznaniu pod dyrekcją Michała Znanieckiego Stefan Drajewski Muzyka „Rok Kobiet” pokazał, że warto zamawiać nowe dzieła, zapraszać reżyserów debiutantów. A na ile męskie opery zrymują się z rzeczywistością? Czy spodobają się publiczności?
MUZYKA 2.1: Prasqual Maria Majewska Muzyka Zaledwie miesiąc temu odbyła się premiera trzeciej opery Prasquala – „Ophelia”. O muzyce tego trzydziestoletniego kompozytora piszemy w nowym cyklu „Dwutygodnika” – prezentującym najmłodsze pokolenie polskich twórców