Życie ponad śmierć Olga Hund Literatura Kandydaci do rezydencji artystycznej ICORN muszą udokumentować swój dorobek literacki oraz przedstawić „wiarygodne” dowody na doświadczanie gróźb bądź realnych prześladowań. Listę powodów uprawniających do zgłoszenia się do programu czyta się jak upiorny wiersz
„Armię” migamy już po ukraińsku Anna Goc Obyczaje „Imię” – migała Jolanta w polskim języku migowym. „Nazwisko” – próbowała dalej. Głucha Ukrainka, która stała przed nią, patrzyła tylko – to na jej dłonie, to na usta, to znów na dłonie. I rozkładała bezradnie własne
Łzy mi nie płaczą Witold Mrozek Teatr Jeśli temat kryzysu uchodźczego, siania nienawiści czy islamofobii pojawiał się już na polskich scenach, to było o tym z reguły cicho. Najbardziej efektowny spektakl o uchodźcach na granicy polsko-białoruskiej widziałem w TVP Jacka Kurskiego
Światła na granice Bartosz Marzec Film Twórczynie i twórcy filmów o granicy stoją po stronie solidarności wobec osób uchodźczych. Zabierają głos wobec kryzysu, wiedzą przy tym, co i jak chcą powiedzieć. Najnowszy film włoskiego reżysera, Matteo Garrone, „Ja, kapitan”, można oglądać już w kinach
ZA DARMO: Dzieci Olga Hund Felietony Byłam na Podlasiu w Dzień Dziecka. Między dzieckiem a dorosłym, jak wiadomo, bywa czasem tylko rok różnicy. Na granicy sprawdzają to rentgenem i nigdy nie wiadomo, co im wyjdzie
Будиночки сили Віра Балдинюк Україна В центрі навіть на візуальному рівні немає відчуття, що це якесь штучно створене “місце для українців”, тут радше покладаються на концепцію сусідства
Martwy las Karol Sienkiewicz Sztuka Wystawa „I w puszczy” przypomina o trwającym od kilku lat kryzysie uchodźczym na polsko-białoruskiej granicy, a przy okazji sprawdza, co sztuka jest w stanie unieść
Opowieść zaangażowana, nie fałszywa Paweł Knut Obyczaje Zgadzam się z Małgorzatą Tomczak, że narracja humanitarna nie przedstawia pełnego obrazu kryzysu, priorytetyzuje pewne jego aspekty, a inne zupełnie pomija. Robi to tak samo jak każda opowieść o walce z opresją i wykluczeniem: selekcjonuje jej elementy, aby móc ją w ogóle przedstawić
Podkast Dwutygodnika (17): Zielona granica Barbara Klicka Film Barbara Klicka rozmawia z Agnieszką Holland o jej ostatnim filmie „Zielona granica” – o tym, jak etyka wpływa na estetykę, o polityce, kryzysie na granicy, Europie i kinie, które reaguje, a także czy obywatelskie nieposłuszeństwo to dużo czy mało
Resztę opowiem jutro Rozmowa z Andrzejem Muszyńskim i Sarwat Matuk Literatura Syria to kraj, z którego nigdy, przenigdy nie chciałoby się wyjeżdżać, gdyby się nie musiało. Tam jest wszystko. Było wszystko, zanim nie zaczęła się wojna – mówią współtwórcy książki „Koncertina”
Raz, dwa, trzy, Baba-Jaga patrzy Iwona Kurz Film Jeśli potencjalni odbiorcy „Zielonej granicy” Agnieszki Holland, również ci u władzy, mówią o tym filmie, że jest skandaliczny, to znaczy, że go widzieli – nawet jeśli nie byli w kinie. Wiedzą, co zobaczą, i odmawiają konfrontacji z tymi obrazami
Pożytki z niewiedzy Mateusz Witczak Media Gra „We. The Refugees” nie wpada w koleiny naiwnego moralitetu. Jej autorzy otwarcie przyznają, że nie potrafią zrozumieć uchodźczego cierpienia