Świecidełka Katarzyna Waligóra Teatr Sprawność reżyserska Katarzyny Minkowskiej, która panuje nad skomplikowaną materią spektaklu „Orlando. Bloomsbury”, jest imponująca. Niestety nie nadążają za nią treść i temat spektaklu
Szkatułka z kolorami Rozmowa z Agnieszką Błońską i Olgą Byrską Teatr „Orlando. Biografie” jest chyba pierwszym spektaklem dotyczącym niebinarności i przemiany zagranym przez aktorów trans, niebinarnych i cis. Chciałyśmy zderzyć pasywność Orlando ze sprawczością osób, które z nami pracowały
Rytmy życia Magda Heydel Literatura Od chwili wyjazdu do Europy Katherine uwalnia się od ról przypisanych jej przez płeć, klasę, warunki ekonomiczne i kolonialne pochodzenie, by rozpocząć intensywny eksperyment, jakim było samodzielne, bezkompromisowe życie młodej pisarki w wielkim mieście
Zmiana ogniskowej Rozmowa z Magdą Heydel Literatura Prawdziwa zabawa w przekład zaczyna się wtedy, gdy trzeba dogadać się z polszczyzną, żeby zechciała zrobić to, co nam po głowie chodzi, ale jednocześnie dogadać się ze sobą w sprawie: co ja tu w istocie czytam
Rozmontowywanie ideałów Rozmowa z Jackiem Dehnelem Literatura Larkin bezlitośnie obiera nas z fałszywych mitów i przekonań – dlatego był niekiedy atakowany przez tych, którzy wolą dostarczać czytelnikom leków przeciwbólowych – mówi tłumacz „Zimowego królestwa”
Nad zatoką Justyna Jaworska Literatura Źródłem czytelniczej rozkoszy jest tutaj język: wzniosły, naszpikowany cytatami, pomyślany jako jedna wielka kpina z wiktoriańskiej egzaltacji
Julia Margaret Cameron Virginia Woolf Literatura W 1865 roku, kiedy Julia Cameron miała pięćdziesiąt lat, syn ofiarował jej w prezencie aparat fotograficzny. Komórkę na węgiel zamieniono w ciemnię, kurnik – w atelier
Poczucie nielegalnej wolności. O pierwszym opowiadaniu Virginii Woolf Magda Heydel Literatura „Ślad na ścianie” – pierwsze, zdumiewające opowiadanie Virginii Woolf. Oszałamiające bogactwem wyobraźni obrazy wciągają nas w obszary dalekie od powierzchni twardych faktów tak skutecznie, że pytania: „Gdzie to ja byłam? O co w ogóle chodziło?”, możemy bez trudu wziąć za swoje
Ślad na ścianie Virginia Woolf Literatura Jeśli da się życie w ogóle do czegoś porównać, to chyba tylko do pędu przez tunel metra z prędkością pięćdziesięciu mil na godzinę, skąd na drugim końcu wypadasz bez jednej szpilki we włosach! Lądujesz nago u stóp Boga!
KULTURA NA RAUSZU: Virginia Woolf w Bloomsbury Paweł Soszyński Obyczaje We wspomnieniach członków Bloomsbury nie znajdziemy widowiskowych scen pijackich; można jednak w nich wyczuć bezustanną atmosferę upojenia, która przeniknęła do późniejszych dzieł pisarki
Virginia Woolf „Noc i dzień” Paweł Soszyński Literatura Styl Woolf jest irytujący i rewelacyjny, jej pisarstwo jest niedoskonałe – pełne przesady i afektacji. Ta przesada doznań podporządkowana jest w jej książkach bezustannemu procesowi rozpadu