Miejska zieleń jadalna Paweł Sztarbowski Ziemia Wyobraźmy sobie pełne jadalnych roślin ulice, podwórka i balkony, gdzie zamiast kolejnych iglaków sadzone są orzechy włoskie, leszczyny, derenie, nieszpułki, jabłonie czy ałycze
Sztuka mięsa Irena Wiszniewska Obyczaje Co niedziela na bazarze Olimpia rozstawiałam krzesełko, zasiadałam, a u moich stóp oparta o torbę korkowa stała tabliczka z napisem: „Opowiadam historie. Za darmo. Wymyślę historię specjalnie dla ciebie”
Nierzeczywistość zdarza się niespodziewanie Rozmowa z Joanną Papuzińską Literatura Jesienią 1945 roku z koleżankami szukałyśmy „krasnali” – mosiężnych ochraniaczy bram. Kamienica mogła być zburzona, a one stały. I jak nam się zdawało – pilnowały – mówi autorka wyróżniona tytułem warszawskiej twórczyni Nagrody Literackiej m.st. Warszawy
Niebyła Warszawa Siemaszki Iwona Kurz Sztuka Tego widoku na miasto – pełnego świateł i neonów, za to bez reklam, już nie ma. To zapewne w ogóle cecha wielkich miast, gdzie władza polityczna pospołu z władzą kapitału bezustannie przeprowadzają nowe porządki
1989: Życie towarzyskie i uczuciowe Max Cegielski Obyczaje Życie towarzyskie okresu przełomu polegało na swobodnym testowaniu form spędzania resztek wolnego czasu. Skutkiem przemian było bogate życie intymne, powstawały fascynujące mezalianse, kiedy – jak to w trakcie rewolucji – spotykali się ludzie należący do różnych warstw
Reduta i maszyna Grzegorz Piątek Sztuka Wyczerpująca wspinaczka na szczyt Pasty wiedzie dziś po schodach wykończonych sinozielonym gresem. Pod spodem kryje się peerelowskie lastryko albo resztka białego marmuru sprzed stu lat – esej o warszawskim wieżowcu, w którym od niedawna znajduje się redakcja „Dwutygodnika”
Historia wymazana Rozmowa z Martą Kapełuś, Michałem Krasickim i Piotrem Słodkowskim Sztuka Zależało nam na zdjęciu z twórczości powojnia odium sztuki propagandowej. Mówi nam ona wiele o ograniczeniach epoki, a zarazem pokazuje, jak w cieniu stalinowskiej ideozy żydowscy i polscy artyści obrazowali powstanie w getcie
Miękkie miasto Piotr Paziński Ziemia „Atlas dziur i szczelin” Michała Książka to opowieść tyleż o przyrodzie, ile o jej kiełznaniu i zamknięciu
Rączki składają się do klaskania Rozmowa z Dorotą Masłowską Literatura Warszawa składa się z tylu rzeczy tak nieprzystających, niekompatybilnych, że można podjąć tylko próbę oddania jakiejś aury, ducha. No i stąd awersja do mocnych, efektownych zdań, które są przekleństwem życia publicznego w tej chwili
Rzekpospolita warszawska Anka Wandzel Ziemia Przyroda w naszych miastach nie jest ani nudna, ani obca, ani bezsilna, bezmyślna czy bierna. A my możemy się od niej jeszcze wiele nauczyć. Zastąpić historię o narodzinach człowieka w wodzie opowieściami o naszych do tej wody powrotach
Powiśle tak, Śródmieście nie Rozmowa z Pawłem Duninem-Wąsowiczem Literatura Przerabiam jakieś dwa tysiące książek rocznie. Robię notatki. Część na papierze, część od razu wpisuję w tabelki w komputerze. Koty, maszyny do szycia, dzielnice, których jeszcze nie zrobiłem – o swojej pracy opowiada laureat Nagrody Literackiej m.st. Warszawy w kategorii „warszawski twórca”
Boże, gdzie jest Gęsia? Jacek Leociak Obyczaje Pod ziemią jest cała Gęsia, nie tylko kamienica po numerem 33. Domy po parzystej i nieparzystej stronie ulicy, zasypane ziemią i gruzem – ich fundamenty, rozrzucone wokół nich rzeczy, tkwiące wciąż gdzieniegdzie szczątki ludzkie. Tamtej Gęsiej nie da się już odsłonić – stoją na niej inne domy