Ściemniona fotografia Adam Mazur Sztuka Proces utraty wiarygodności przez fotografię jest nieodwracalny. Opłakiwany przez dokumentalistów, bywa inspirujący dla artystów
Biegnąca z wilkami Adam Mazur Sztuka Wenecja w tym roku jest najlepsza, bo surrealistyczna i faktycznie to biennale jest obowiązkowe. Nawet jeśli nie wierzycie zodiakarom i nie przepadacie za sztuką kobiet
Moment szczerości Rozmowa z Natalią Sielewicz, Stachem Szabłowskim, Verą Zalutskayą Sztuka Ekskluzywność, czyli wykluczanie, niepokazywanie kogoś, ponieważ pokazuje się kogoś innego, to nieodłączny element działania każdej instytucji – kuratorki i krytycy analizują aktualną kondycję instytucji sztuki i zastanawiają się, jak powinny zmienić się w przyszłości
Nie jestem spokojna Rozmowa z Hanną Wróblewską Sztuka Chciałabym, żeby nikt nie stracił Zachęty z pola widzenia, a dyskusja o jej przyszłości była toczona jawnie, na forum
Jedna twarz i taki sobie miraż Adam Mazur Sztuka Wydaje się, że to nie cytaty z piosenek Velvet Underground ani porównania do teatru Grotowskiego ratują zdjęcia Machcińskiego. Machcińskiego ratuje jego własna historia, jej autentyczny i na swój sposób hollywoodzki wymiar
Wytwarzanie muzeum Rozmowa z Jarosławem Suchanem Sztuka Odkąd pracuję w muzeum, ciągle pytam o sens tej instytucji, o uzasadnienie jej istnienia – mówi dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi
Pandemonium Adam Mazur Sztuka W 2020 roku zmniejszył się z pewnością ślad węglowy generowany przez art world. Również dzięki 2020 wiemy, jak może wyglądać świat bez publicznych instytucji sztuki
Świeże powietrze Rozmowa z Joanną Piotrowską Sztuka Nigdy nie myślałam o celowym przeniesieniu swoich emocji do moich prac, a już broń Boże pokazaniu prawdziwych emocji ludzi, którzy są przed obiektywem. Bardziej interesuje mnie sztuczność niż naturalność
Przytrzymywanie w żałobie Rozmowa z Sebastianem Cichockim i Jagną Lewandowską Sztuka Psycholodzy twierdzą, że sztuka jest pożyteczna, gdyż „przytrzymuje w żałobie”. Przytrzymuje dłużej przy jakiejś refleksji i pozwala ludziom zastanowić się głębiej nad problemami lub po prostu zatrzymać się w abstrakcji – rozmowa z kuratorami wystawy „Wiek półcienia”
Nowa normalność w sztuce Adam Mazur Sztuka Dyrektorzy wiodących instytucji sztuki w Polsce mówią o tym, jakie zmiany będą konieczne w znormalizowanym stanie wyjątkowym. Które reformy należałoby przeprowadzić w pierwszej kolejności. I czy sytuacja kryzysu może wpłynąć korzystnie na świat sztuki.
Wyczucie czasu dla każdej rzeczy świadczy o geniuszu Adam Mazur Sztuka „O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku” to wystawa melancholijnie bezwstydna, emocjonalnie poruszająca i najzwyczajniej piękna. W sam raz na zakończenie kolejnego rozdziału w instytucjonalnej historii Zamku Ujazdowskiego
BRAK DYSCYPLINY: Próba sił Rozmowa z Anetą Grzeszykowską Sztuka Zawsze chciałam być reżyserką. Choć nie posługuję się filmem, a obrazem, układając go w znaczenia. Ustawiam narrację oraz osoby, z którymi widz może się identyfikować – artystka opowiada o tworzeniu pomiędzy dziedzinami
Sztuka w czasach populizmu Adam Mazur Sztuka Wbrew oczekiwaniom od jesieni 2015 roku nie doszło do żadnego trzęsienia ziemi. Ani jedna dyrektorka galerii nie została odwołana, nie wymieniono rektorów akademii ani nie wprowadzono ręcznego sterowania do finansowania pola sztuki
Nie huśtać łódką Rozmowa z Piotrem Rypsonem Sztuka Polski jest za mało, Polska jest nie taka, jaką ktoś chciałby mieć, jaka powinna być, wszyscy krzyczą „Polska”, pytanie jaka?
Nasze muzeum Rozmowa z Agnieszka Morawińską Sztuka Większość budowanych teraz muzeów jest potrzebna społeczeństwu jak piąte koło u wozu. W tym samym czasie ważne instytucje dochodzą do kresu swoich możliwości – Agnieszka Morawińska o swoim odejściu z Narodowego, kierowaniu Zachętą, placówce w Australii, pracy w Zamku Królewskim i Ministerstwie Kultury, czasach studenckich i dzieciństwie w stalinowskiej Warszawie
On ich kochał Rozmowa z Wiesławem Borowskim Sztuka U Stażewskiego w mieszkaniu widać było malarza, malarstwo. U Kantora leżało mnóstwo dokumentów i rysunków na dużym, zaprojektowanym przez niego stole. Wszystko bardzo funkcjonalne. Pracownia Stażewskiego była programowo otwarta, Kantor miał swój świat – rozmowa z założycielem Galerii Foksal
Jerzozwierz i kamerdynerzy Adam Mazur Sztuka Portret wielokrotny Lewczyńskiego w wykonaniu Olgi Ptak jest hybrydą łączącą format dzienniczka pensjonarki z próbą uchwycenia człowieka w „genialnym twórcy”
Spanie, jedzenie i seks Adam Mazur Sztuka Kim byli artyści z PERMAFO? Konceptualistami, fotomedialistami, a może poprostu paczką atrakcyjnych mężczyzn i kobiet, bezczelnych i zakochanych w sobie hunwejbinów?
W Ameryce mi niewygodnie Rozmowa z Adamem Budakiem Sztuka „W Stanach jest mniej dyskusji na temat praktyki kuratorskiej. Zadaniem kuratora jest tutaj produkcja wystaw, opartych na bardzo solidnym researchu. Jakąkolwiek teorię wystawienniczą traktuje się jako niepotrzebną” – mówi kurator Hirshhorn Museum w Waszyngtonie
Ewidencja umierania Rozmowa z Katarzyną Mirczak Sztuka Żeby wejść do budynku Zakładu Medycyny Sądowej, musisz minąć salę sekcyjną, pomieszczenie laborantów. Masz wrażenie, jakbyś wchodził do kościoła. Odruchowo zapinasz marynarkę
Nie musimy spoglądać na Warszawę Rozmowa z Kamilem Kuskowskim i Agatą Zbylut Sztuka O Szczecinie, pracy u podstaw, tworzeniu środowiska i nowym Centrum Sztuki Współczesnej ze współtwórcami najmłodszej w Polsce państwowej uczelni artystycznej rozmawia Adam Mazur
Zofia Rydet, „Zapis socjologiczny” Adam Mazur Sztuka Wystawa Rydet jest piękna, poruszająca i skromna zarazem. Oglądanie jej zdjęć to odkrywanie geniuszu ukrytego w fotoamatorce; geniuszu, który demoluje hierarchie artystyczne i pozostawia widza bezradnym
Muzeum jest jak Sąd Ostateczny Rozmowa z Piotrem Rypsonem Sztuka Jestem jak najdalszy od tego, by bujać w obłokach. Przede wszystkim należy naprawić maszynę, żeby w ogóle działała – mówi dyrektor ds. naukowych Muzeum Narodowego w Warszawie
Patetyczni i autentyczni. O Mieście w Komie Adam Mazur Sztuka Kim właściwie jest Ciszewski, jeśli nie naiwniakiem i szaleńcem? I jaki jest sens tego specyficznie rozumianego „komórkowego dokumentalizmu artystycznego”?
Sztuka jest bezużyteczna Rozmowa z Wolfgangiem Tillmansem Sztuka Odwiecznym problemem sztuki politycznej jest to, że może działać tylko w jednym z dwóch pól: albo w sztuce, albo w polityce. A sztuka nic nikomu nie jest winna, wystarczy jej czysta obecność
Wewnętrzny fałsz sztuki Rozmowa z Arturem Żmijewskim Sztuka Dochodzę do działu kultura w „Gazecie Wyborczej” i widzę, że tam się kończą rzeczy ważne, a zaczynają peryferia rzeczywistości. Świat się gotuje, a w kulturze wciąż dominuje pogląd, że sztuka jest po nic
Okulary do patrzenia w niebo Rozmowa z Jarosławem Suchanem Sztuka Nie lekceważymy ani klientów Manufaktury, ani mieszkańców biednych robotniczych famuł – mówi dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi
Nie jestem przywiązana do roli kuratora Rozmowa z Joanną Mytkowską Sztuka Moją zasługą nie są nowe badania, ale wymyślenie innej propozycji na przedstawianie dzieła Aliny Szapocznikow we współczesnej historii sztuki – mówi Joanna Mytkowska, dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Berlegustopol: pomiędzy warsztatem, butikiem i hurtownią Adam Mazur Sztuka Kuratorzy wystawy w Piktogramie rzucili w twarz warszawskiej publiczności odważny remiks grafiki warsztatowej, fotografii komercyjnej, mody i archiwalnego przyczynku do antropologii dzikiego kapitalizmu
Nie chciałbym być w skórze Yael Bartany Rozmowa z Sebastianem Cichockim Sztuka „... i zadziwi się Europa” uwidacznia bardzo istotne przesunięcie: nie mówimy już o Bartanie jako reprezentantce państwa polskiego tylko mówimy o Bartanie jako reprezentantce kultury polskiej
Inny Witkacy Adam Mazur Sztuka Prezentacja prywatnej kolekcji Stefana Okołowicza „Witkacy i inni” to jedna z najciekawszych wystaw fotografii ostatnich lat. Poziom opracowania konserwatorskiego, naukowego i artystycznego zbioru stanowi prawdziwe wyzwanie dla czołowych polskich muzeów
RELACJA Z WENECJI: Iluminacje, czyli lustro weneckie [cz.2] Adam Mazur Sztuka Obecność Izraelskiej artystki Yael Bartany w Pawilonie Polskim budzi emocje nie tylko w kraju. Zainteresowanie międzynarodowej krytyki świadczy bezsprzecznie o tym, że filmowemu tryptykowi udało się przekroczyć partykularną polsko-żydowską perspektywę
RELACJA Z WENECJI: Iluminacje, czyli lustro weneckie [cz.1] Adam Mazur Sztuka Biennale w Wenecji to najbardziej rozpasana, dekadencka i celebrowana niekomercyjna impreza świata sztuki współczesnej. Można ją krytykować, ale nie wolno zignorować
Strategia Heteronimu Rozmowa z Adamem Broombergiem i Oliverem Chanarinem Film Wystawa jest wynikiem naszych badań nad koncepcją fikcyjnych tożsamości. Korzystanie przez artystów ze strategii heteronimu nie jest niczym nowym – mówią kuratorzy Miesiąca Fotografii w Krakowie
Fotograficzna rewolucja Rozmowa z Markiem Krajewskim i Rafałem Drozdowskim Sztuka Zanim zabraliśmy się do pisania „Za fotografię!”, doszliśmy jako socjologowie do wniosku, że obrazy nas najzwyczajniej w świecie znudziły. Bo się powtarzają, bo są banalne. A skoro obraz jest coraz mniej ciekawy, to co robić?
Surrealistyczne tropy w fotografii polskiej po 1945 roku Adam Mazur Sztuka Surrealizm w polskiej sztuce stał się modny już jakiś czas temu. Zaczęło się od zmęczonego rzeczywistością malarstwa, teraz czas na fotografię. I to w dodatku historyczną