Syndrom orkiestry na Titanicu Marcin Bogucki Muzyka W przypadku oper i filharmonii jeszcze bardziej niż w teatrze dramatycznym ujawnia się zasada produktywności, konkurencyjności i widzialności. Czy będą one w stanie zrezygnować z zasady better, faster, stronger?
Metronom kosmicznej grawitacji Tomasz Cyz Muzyka Wytwórnia ECM skutecznie podsyca obecność Keitha Jarretta na rynku płytowym, wyciągając z archiwum coraz to nowe skarby. Teraz wybór padł na bachowski koncert z marca 1987
Nagłe zjawienie się Pobłockiej Adam Wiedemann Muzyka Mam w domu kilkanaście wykonań cyklu Bacha Das Wohltemperierte Klavier i zwykle nie wiem, które wybrać, gdyż wszystkie są na swój sposób najdoskonalsze. Ewa Pobłocka swoją wersją WTK powoduje niezłe zamieszanie, postanawia nam bowiem przywrócić „Bacha romantycznego”
Pawilon małych drapieżców Adam Wiedemann Muzyka Podczas „Sarabandy”, w której Anderszewski okazał się arcypoetą delikatności, zagrzmiały nagle armaty i gmach Filharmonii zatrząsł się w posadach. Zrozumieliśmy, że to nie nowe powstanie warszawskie, tylko kończy się koncert Orkiestry Świątecznej Pomocy
Bach przepisany Tomasz Handzlik Muzyka Totalnym szaleństwem jest wspólna kadencja Maseckiego i Orzechowskiego w Koncercie podwójnym c-moll. To muzyczna jatka, jakiej nie powstydziliby się giganci free jazzu
„Pasja wg św. Jana” Gardinera i Brüggena Tomasz Cyz Muzyka Wolę Gardinera. Zdecydowanie. Ale oba wydania warto mieć na półce. I słuchać – nie tylko od święta. I nieważne – jako muzyki, czy jako modlitwy. „Ty mnie maluj dobrze…”. Dobrze grają
Pasja według Rihma Tomasz Cyz Muzyka „Deus Passus” Wolfganga Rihma kończy wiersz „Tenebrae” Paula Celana, poety, Żyda, tragicznie zmarłego po samobójczym skoku do Sekwany, o którym Émile Cioran napisał, że „nie był człowiekiem, tylko otwartą raną”
Miałem świadomość swojej wyjątkowości Rozmowa z Marcinem Maseckim Muzyka „Jako dziecko mieszkałem w Kolumbii, wszyscy byli czarni i mieli czarne włosy, a ja byłem biały i miałem białe włosy. We wszystkich jasełkach byłem Jezusem” – przypominamy rozmowę z pianistą przed koncertem w Filharmonii Narodowej
MÓJ CHOPIN: I Bach Ewa Bieńkowska Muzyka Tylko o dwóch kompozytorach można powiedzieć, że każdy fragment ich utworów jest doskonały, od razu umieszcza się w uchu jak zapowiedź szczęścia – to Chopin i Bach
Muzyczny ba(rok) 2009. Płytowe cymesy i pawie Dariusz Czaja Muzyka Ubiegły rok przyniósł kolejne naręcza płyt z nagraniami muzyki barokowej. Haendel, Purcell, Vivaldi, Bach, Biber. Opera, koncert instrumentalny, utwory solowe, arie... Oto perły najczystsze. I jeden falsyfikat
Jazzmani też są uczniami Bacha Rozmowa z Uri Cainem Muzyka Sięgając po Bacha czy Mahlera, wykorzystujemy zawarte w ich muzyce struktury, współbrzmienia, harmonie czy tematy i tworzymy zupełnie nowe, własne kompozycje. To jest nasz cel
Czarny Piotruś Dariusz Czaja Muzyka W filmie Monsaingeona Anderszewski gra wyciąg fortepianowy z „Czarodziejskiego fletu”. Oto mozartowski paradoks: powaga gry, mocna świadomość formy, ale i cudowna lekkość swawolącego dziecka