Czytać, pisać, uważać Anna Cieplak i Michał Krzykawski Media Od dwóch dekad udajemy, że wciąż potrafimy uczyć osoby, które nie umieją głęboko czytać. Nie umieją nie dlatego, że są mniej inteligentne, lecz dlatego, że potencjał tej umiejętności jest osłabiany przez ekrany
Rodzaj dobrej utopii Rozmowa z Joanną Czeczott i Sylwią Szwed Media Pisanie dla dzieci stawia w sytuacji brutalnej szczerości: albo rozumiesz i wiesz, co chcesz powiedzieć, albo nie – mówią twórczynie „Kosmosu dla Dziewczynek” w dwutygodnikowym cyklu o czasopismach
Co nas kręci, co nas przeraża Teresa Fazan Teatr W spektaklu Buszewicza wyobrażamy sobie lepszą rzeczywistość, w której seks jest konsensualny, pierwsze razy mimo wszystko udane, a o seksie możemy rozmawiać bez wstydu
PODKAST DELFIN W MALINACH DELFIN W MALINACH (odc. 14): Szkoła empatyczna Rozmowa z Ewą Radanowicz Obyczaje Dyrektorka z Radowa Małego opowiada o – publicznej – szkole, która dba o dziecko, zauważa jego relacje z otaczającym światem, ma dawać szczęście
Piosenki obowiązkowo Piotr Szwed Muzyka Współcześni nastolatkowie są znacznie bardziej otwarci na różnorodną muzykę niż wcześniejsze pokolenia. Może nigdy jeszcze gust tej grupy nie był tak zróżnicowany? Włączenie „piosenki literackiej” do listy lektur to akurat świetny pomysł twórców, często krytykowanej, podstawy programowej
Czas online Rozmowa z J. Drath, M. Zaródem, J. Staniszewskim Obyczaje Wszystko będzie tak samo, tylko jeszcze bardziej. Będziemy mieć jeszcze mniejszą kontrolę nad tym, co się dzieje – rozmowa z trójką nauczycieli o edukacji w czasach koronawirusa
Pamięć Alojzego Piotr Paziński Literatura Czytana wciąż od nowa, „Akademia pana Kleksa” nie przestaje zaskakiwać i przerażać. Żyje, obrasta w nowe sensy, okazuje się zagadką metafizyczną, zbiorowym olśnieniem, marą senną, zwierciadłem, w którym pobłyskuje historia najnowsza
Naturalne predyspozycje do smażenia kotletów Maciej Piasecki Sztuka Chociaż obrona Eufemii zakończyła się fiaskiem, a projekt powołania specjalistki ds. równego traktowania nie rokuje, to studentki i studenci nie poddają się. Pracują właśnie nad nową edycją przewodnika, który przedstawi dzieje warszawskiej ASP w formie herstory
Paradoks muzyki prywatnej Jan Topolski Muzyka W epoce festiwalomanii, grantozy, miejskich marketingów i komercyjnego targetowania festiwal Musica Privata to przedsięwzięcie szczególnie cenne. Stylistyka koncertów łódzkiej imprezy przełamuje najróżniejsze ograniczenia gatunkowe
Hakowanie dla dobra ludzkości Rozmowa z Krzysztofem Cybulskim Muzyka Opera „Aaron S.” opowiada o amerykańskim hakerze i jest ideowo zakorzeniona w ruchu Open Source. Wykonuje ją zespół niemiecki, my zaś jesteśmy polskimi twórcami. W pracy nad dziełem użyliśmy Google Translate i towarzyszącego mu generatora mowy – opowiada Krzysztof Cybulski. Premiera na tegorocznej Warszawskiej Jesieni
W maliny Stach Szabłowski Sztuka Wystawy najlepszych dyplomów typu „Coming Out” to autoprezentacje uczelni. Warszawska ASP pokazuje, że nauczyła studentów tworzyć prace, ale nie podpowiedziała im, po co to robić
ROZMOWY Z PROGRAMISTAMI Od żółwika Logo do Karotek Rozmowa z Magdaleną Wilczyńską Media Nikt z nas nie ma przygotowania pedagogicznego i trochę eksperymentujemy. Korzystanie z analogii w nauce kodowania bardzo się przydaje. Rysujemy, machamy rękami, opowiadamy dowcipy