Ruchomy zamek Hayao Jakub Popielecki Film „Chłopiec i czapla” wyraża marzenie o tym, by zapętlić czas i przedłużyć Miyazakowski ruch w nieskończoność. To film o tym, że stary Miyazaki najchętniej przekazałby swoje studio młodemu sobie, a nie zgrai pozbawionych talentu papug
Meta-Makro-Instastory Darek Arest Film W animacji „Marcel. Muszelka w różowych bucikach” mamy komiczne zderzenie charakterów i nieco slapsticku, ale humor bierze się przede wszystkim z powagi, z jaką tytułowy Marcel traktuje siebie, i uważności, z jaką twórcy obserwują jego zmagania
Pomaganie jak podchody Rozmowa z Szymonem Ruczyńskim Film Była taka jedna sytuacja, z chłopakiem z Egiptu. Strasznie nie chciał, żebyśmy poszli. Przytulał nas. Moment odwracania się plecami do tych osób i powrotu do ciepłego domu, gdzie wszystko jest w porządku… To jest łamiące serce – rozmowa z reżyserem „W lesie są ludzie”, animacji, którą zainspirowały wydarzenia na granicy polsko-białoruskiej
Pożegnanie z bajką Bartosz Żurawiecki Film Rodzina Studia Filmów Rysunkowych – której członkowie niekoniecznie darzyli się miłością, ale która trzymała się dzięki etatom, sukcesom, nagrodom i regularnym dotacjom od państwa – w latach 90. zaczęła ulegać nieubłaganemu rozkładowi
Awatary i marionetki Rozmowa z Maćkiem Szczerbowskim Media Jako dziecko widziałem jedno z ostatnich przedstawień „Umarłej klasy”, zrobiło mi to fizia do końca życia. Pracując nad „Gymnasią”, próbowaliśmy zbliżyć się do problemów, które Kantor otworzył
Hollywodzka wycinanka Monika Talarczyk Film Czy będzie to wielkim zaskoczeniem, że Czarnoksiężnik z Krainy U.S. po prostu „zajmuje się gównem i wie, jak je sprzedać”? Że jest starym białym zamożnym mężczyzną pociągającym za sznurki filmowych efektów specjalnych?
Animator. Czysta kreacja Jakub Socha Film W czasach, gdy festiwale coraz bardziej się profesjonalizują, stają się częścią przemysłu, na Animatorze udaje się zachować bezpretensjonalną kinofilską atmosferę.
Cudowności wojny Darek Arest Film Kłopotliwa prawda jest taka, że „Grobowiec świetlików” jest nie tylko filmem „ładnym”, ale do tego jeszcze „wzruszającym”. Jednak nie ma za co przepraszać – to kawał kina
Skaner i latawiec Rafał Marszałek Film Folman, reżyser „Kongresu”, uważa, że w snach i wyobraźni chowamy się przed gorzką, rozczarowującą rzeczywistością. Nawet tam jednak ogarnia nas niepokój, dopada niepewność
Animator animacji Jakub Socha Film Można nie lubić animacji, ale trudno nie lubić Animatora, tak różnego od większości dzisiejszych imprez filmowych
Non-camera polityczna Jakub Majmurek Film Antonisz miał utopijny projekt kina, rozumianego jako wspólnota rzemieślników, bezpośrednich twórców, którzy są jednocześnie odbiorcami swoich dzieł