Nowe ciało po antropocenie Jakub Majmurek Film Przedstawiając wizję mniej lub bardziej apokaliptycznej przyszłości, Cronenberg skupia się nie na innowacjach technologicznych czy gadżetach, ale na ciele. Jego nowy film wszedł do kin
Na wydeptanych ścieżkach Bartosz Żurawiecki Film Seks w „Matthiasie i Maximie” Dolana wisi w powietrzu, prawie się urzeczywistnia, w końcu jednak do rozładowania napięcia nie dochodzi. Bo czy seks jest aby na pewno tym, czego pragną bohaterowie?
Mama i mamka Adam Kruk Film Wpisując „Mamę” w dyskusję o definiowaniu rodziny, Dolan pokazuje, że nie ma czegoś takiego jak model tradycyjny, a już na pewno nie ma wzorców idealnych
Skąd jesteś, Tomie? Rozmowa z Xavierem Dolanem i Pierre-Yves'em Cardinalem Film „Filmów nie kręci się w kontrze do siebie lub w odpowiedzi na coś. Potrzebowałem zmiany i sobie na nią pozwoliłem”. Najnowszy film Xaviera Dolana, „Tom”, właśnie wchodzi do kin
Kino jak lustro Jakub Socha Film W „Tomie”, z pewnością najlepszym filmie Xaviera Dolana, można znaleźć nawiązania do Kubricka, Polańskiego, Hitchcocka i Nowej Fali. To trochę psychodrama, trochę melodramat, czasami nawet horror
Prawda ma krótką pamięć Marta Syrwid Film Diane Polley zmarła, kiedy Sarah miała 11 lat. Autorka „Historii rodzinnych” miała więc szansę zapamiętać mamę dość dobrze. To nie od niej dowiemy się jednak o głośnym śmiechu Diane i jej nieczystym wokalu
DRŻENIE: Filmowe ofiary pragnienia Krzysztof Świrek Film Wzniosłość i śmieszność wedle formuły Slavoja Žižka, śmiech i łzy według Bataille'a cechują także próby opowiedzenia o seksualnym pragnieniu
Płaszczyzny i drzazgi. Kino Atoma Egoyana Jakub Socha Film Świat w kinie Atoma Egoyana jest dziwnym miejscem, groźnym i pomieszanym, zburzonym porządkiem, w którego gruzach ludzie stąpają po cienkiej linie rozpiętej między normalnością a szaleństwem. Do kin wchodzi jego najnowszy film „Chloe”
„Moje Winnipeg”, reż. Guy Maddin Michał Walkiewicz Film Film Maddina to raj psychoanalityka: znaczy, odsyła, ewokuje. Za parawanem symboli i metafor kryje się jednak nostalgia – jak pisał Tyrmand – „podejrzanej wartości”
NOWE HORYZONTY: Trzeszczący, szorstki filmowy koc Adriana Prodeus Film Guy Maddin będzie odkryciem festiwalu. Smakosze nieregularności obrazu, erotycznego poczucia humoru, aktorskiej nadekspresji odnajdą w nim przewodnika