Mękoła Jakub Socha Film W najnowszym filmie Ceylana jest wszystko to, co było w jego poprzednim: trzy godziny rozmów poprzetykane obserwacją przyrody i kilkoma taktami muzyki klasycznej. Jakimś cudem jednak „Dzika grusza” jest filmem fascynującym
Ślepowidzenie Ludwika Mastalerz Film Smutna policyjna praktyka dbania o statystyki urasta w wizji Emina Alpera do metafory działania państwa tureckiego, które zamiast rozwiązywać konflikty po prostu je tłumi
Rebelia niewiniątek Ludwika Mastalerz Film Choć pozornie może się wydawać, że pełnometrażowy debiut Deniz Gamze Ergüven jest feministycznym krzykiem przeciwko patriarchalizmowi, w rzeczywistości dotyka dużo szerzej zakrojonej sytuacji
Kompozycja z kulek naftaliny Michał Oleszczyk Film Nagrodzony Złotą Palmą „Zimowy sen” Ceylana rozgrywa się prawie w całości we wnętrzach hotelowych. Mają one w sobie pewną przytulność, ale cała warstwa obrazowa filmu trąci nieznośnym banałem
„Pewnego razu w Anatolii”, reż. Nuri Bilge Ceylan Krzysztof Świrek Film „Pewnego razu w Anatolii” poprzez swój gatunkowy kostium przypomina filozoficzne pytania, do których dramatom policyjnym zawsze było blisko
Pogrzeby i ekshumacje N.B. Ceylana Ludwika Mastalerz Film Ceylan należy do tych reżyserów, z których twórczością warto zapoznać się chronologicznie. Jego rozpoznawalny styl niewiele się zmienia, ale osobiste rozterki wyraźnie ewoluują, zyskując wymiar bardziej uniwersalny
Restauracja Bizancjum Maciej Stasiowski Film Przed „Soul Kitchen” Akin nie przejawiał zainteresowania kuchnią. Poza „Solino” – historią rodziny emigrantów zarobkowych, którzy po przybyciu do RFN zakładają włoską ristorante – jedyne skojarzenie kulinarne przy oglądaniu jego filmów było takie, że na przemian serwuje swoim widzom dania ciężko- i lekkostrawne
Uduchowiony realista Daniela Sannwald Film Semih Kaplanoğlu jest doskonałym przedstawicielem postawy l’art pour l’art; pogrążony w namyśle i zamknięty w sobie długo pracuje nad opracowywaniem materiałów, a jeszcze dłużej nad produkcją swoich filmów
„Miód”, reż. Semih Kaplanoglu Jagna Lewandowska Film Zwieńczeniem wieloletniej pracy tureckiej ekipy z Kaplan Film Production i równocześnie początkiem historii Yusufa jest „Miód” – najbardziej nasycona i wysmakowana formalnie część trylogii Kaplanoğlu